tisdag 27 november 2018

Inte längre min av Ann-Helén Laestadius

Förra året läste jag Ann-Heléns fantastiska bok Tio över ett och blev alldeles uppslukad av Maja och hennes liv i det föränderliga Kiruna. Jag hade inte förväntat mig en uppföljare så blev glatt överraskad när jag hörde att boken skulle komma. Inte helt oväntat planerade jag att kasta mig över den.

Lästes som: E-bok
Förlag: Rabén & Sjögren
Köpställen: Adlibris, Bokus

Handling:
Det har gått ett år när vi återvänder till Maja i Kiruna. Rivningarna pågår. Samtidigt flyttas gamla trähus till en ny plats i stan, och det visar sig att Majas hus räddas. Men det spelar ingen roll. Mamma och pappa vill ändå inte flytta tillbaka, de har vant sig vid det bekväma och moderna i den nya, större lägenheten. Det är bara Maja som bryr sig om det gamla, det som varit, det som fortfarande skulle kunna bli.

Och det är inte bara staden, mycket annat förändras också. Julia som flyttade till Luleå har bytt dialekt, börjat använda eyeliner och blivit bästa kompis med Mimmi. Och så Albin. Världens finaste Albin som nu har varit Majas pojkvän i ett helt år. Men varför drar han sig undan, när Maja inte vill något hellre än att komma närmare?

Mina kommentarer:
Egentligen är jag inte säker på att jag tycker att den här boken är nödvändig. Jag tycker vi lämnade Maja på ett väldigt bra ställe i Tio över ett. Men trots det njöt jag av varenda mening i den här boken, för jag älskar att befinna mig i Majas huvud.

Den här boken är mer fokuserad kring relationer och mindre kring Majas ångest och rädsla. Även om den ligger där och lurar har hon fått verktyg som hjälper henne att hålla den i schack. Komplicerade relationer med vänner och pojkvän är det dock svårare att reda ut.

Jag har egentligen inte så mycket att säga om den här boken mer än att jag verkligen gillade den. Inte riktigt lika bra som den första, men det beror nog mest på att den mer liknar så många andra ungdomsböcker. En sak jag verkligen måste ge den är att karaktärerna i alla fall pratar med varandra om vad de tycker och känner, även om allting inte blir utrett och frid och fröjd för det. Men det finns inget värre än böcker/film/tv där intrigen enbart finns till för att alla går och tiger.

Gillade du Tio över ett och känner att du inte fått nog av Maja (såklart du inte har) så tycker jag absolut att du ska läsa den här också. För även om boken kanske inte tillför så jättemycket till det som hände i första boken, så är det ändå himla roligt att få umgås lite med Maja och company igen.

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

2 kommentarer: