fredag 17 maj 2019

Miraklet av Emma Donoghue

Första gången jag hörde talas om den här boken tyckte jag den lät väldigt intressant. Sedan översattes den till svenska med det här otroligt vackra omslaget och jag visste att jag inte hade något annat val än att köpa den. Det kan utan tvekan vara den snyggaste boken jag äger.

Lästes som: Inbunden
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
Köpställen: Bokus, Adlibris

Handling: 
Anna är elva år och bor med sin djupt troende familj på den irländska landsbygden. Trots att hon helt slutade äta för fyra månader sedan verkar hon vara vid god hälsa. Hennes familj tror att hon är utvald av gud, och att hon kan komma att bli Irlands första helgon på över 500 år.

Fallet väcker stor uppmärksamhet i hela landet och journalister och turister flockas kring stugan där hon bor. Dit kommer också sjuksköterskan Lib som ska vaka över Anna för att se till att det inte är något fult trick. De två utvecklar ett slags vänskap och Lib blir alltmer orolig. Anna får verkligen ingen mat i alla fall inte vad Lib kan se men med tiden börjar hon uppvisa diffusa och skrämmande symptom.

Mina kommentarer:
Den här boken var inte vad jag hade förväntat mig. Egentligen vet jag inte riktigt vad jag trodde att den skulle handla om, mer än att jag hade en känsla av att det skulle ingå något övernaturligt. På sätt och vis gör det väl också det, eftersom religionen är en stor del av boken, vilket jag hade vetat om jag hade läst ordentligt på baksidan.

Trots att historien inte blev vad jag förväntade mig så älskade jag den här boken. Den är lågmäld och handlingen går långsamt framåt, precis som jag gillar (med andra ord ingenting för dig som behöver känna att det händer saker hela tiden). Känslan jag får av familjens torftiga hem som ligger i, vad jag tolkar som, ett fantastiskt vacker landskap är underbar. I fokus i berättelsen står dock religionen och frågan om plikt och moral. Lib ställs inför svåra beslut och det skulle gå att diskutera i timmar varför de olika karaktärerna väljer att handla som de gör.

Miraklet är otroligt läsvärd i min mening. Den vackra utsidan gör att du gärna har den i bokhyllan. Dess rika och komplexa inre gör att jag vet att i alla fall jag kommer behöva läsa om den här boken i framtiden för att få nya perspektiv på berättelsen när jag vet hur den slutar.

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar