fredag 10 januari 2020

Helgfrågan vecka 2


Jag deltar väldigt sporadiskt i Helgfrågan nu för tiden. Jag gillar mest när det är bokfrågor, och sedan har jag så dålig koll på dagarna som föräldraledig att jag alltid inser lite för sent att det är dags. Men den här veckan så tyckte jag frågan var så kul att jag också vill vara med.


Hur kom ditt bloggnamn till?


När jag satt och spånade på namn så ville jag ha något roligt som förde tankarna till böcker eller läsning, men utan mitt namn med. Jag tycker nämligen att mitt namn är lite för långt och krångligt för att det ska kännas bra.

I samma veva var jag inne i en ny period av intensivt tittade på Sherlock Holmes (BBCs version med Cumberbatch är den bästa om du frågar mig) och kom att tänka på att det kanske gick att göra något med "elementärt/elementary". Elementärt betyder nämligen enkel/grundläggande och jag ser min läsning som något grundläggande i mitt liv. Lite så gick tankarna när jag satte ihop ordet med litteratur - och så föddes Littermentärt. 

Bonusfråga: Vad har du för planer för 2020?

Mina läsplaner har jag redan gjort ett eget inlägg om här. På det personliga planet är det om ett par månader dags för mig att börja jobba igen. Och på sikt se om jag ska hitta på något annat med mitt liv. Nytt jobb eller mer studerande är det jag funderar mellan bland annat. 



11 kommentarer:

  1. Trevligt bloggnamn, tänker på Holmes. Och Cumberbatch ska det vara!

    SvaraRadera
  2. Vilken påhittigt namn och kul att höra historien bakom det.

    SvaraRadera
  3. Ja, jag tänkte nog att ditt bloggnamn hade något med "elementärt" att göra.

    SvaraRadera
  4. Snitsigt och genomtänkt bloggnamn! Lycka till med årets planer!

    SvaraRadera
  5. Littermentärt tycker jag är ett intressant och spännande bloggnamn!

    SvaraRadera
  6. Kul lek med ord! Och lycka till med jobbet.

    SvaraRadera
  7. Tänk att man kan få bloggnamn genom tv, hehe. Man får gärna komma med egna förslag till Helgfrågan.

    SvaraRadera
  8. sv: TACK för ditt recept, jag skickade det till honom och han ville genast åka och köpa dinkel. Vi har inget, märkligt nog - har grahamsmjöl och rågsikt och nå kross... men inget dinkel! Jag frågade honom vad han bakade och det visar sig att han bara printscreenat några recept från pinterest och instagram, men det är också en franska fast med rågsikt... ibland bakar han glödkaka, de är underbart goda och har sirap i sig tror jag. Och ibland bakar han något grövre bröd som har fänkål i sig, ÅÅÅH DREGGEL!! Och ibland bakar han english muffins... och valnötsbröd... Äh, han är så himla duktig, allt är gott XD

    SvaraRadera
  9. Jag är så glad åt dina stories på instagram :)

    SvaraRadera