söndag 24 maj 2020

Böcker lästa i april

Min blogg är väl lite av en flopp just nu, det kan vi väl bara konstatera. Men innan maj är över vill jag ändå summera läsningen i april. Så här kommer den. Det blev mindre böcker den här månaden än vad jag läst på länge. Mest för att jag började arbeta igen och därmed försvann min lästid medan barnet sover varje dag. Men jag känner ändå att jag hann igenom en del, så jag är nöjd.

Antal lästa böcker: 7 stycken
Böcker från min egna bokhylla: 4 stycken




Staden - Camilla Sten (Ljudbok)
Hört att den här skulle vara obehaglig och läskig så drog mig lite för att börja lyssna på den. Måste tyvärr säga att jag blev besviken. Att parallellt få följa vad som hände i dåtid gjorde att jag inte alls blev förvånad över vad som hände. Jag tyckte inte heller att den var särskilt läskig. Kanske hade märkt av det mer om jag hade läst den själv.

The Sky is Everywhere - Jandy Nelson (recension på Instagram)
Det här är Nelsons första roman tror jag, men den andra jag läser av henne. Blev lite besviken då det var en del saker jag inte gillade. Till exempel rätt många av valen huvudkaraktären gör. Men älskade formatet på berättelsen och Nelsons språk.

Lanny - Max Porter (recension på Instagram)
En väldigt speciell men helt fantastisk bok. Den är indelad i tre delar som alla har olika ton och berättarteknik. Så här i efterhand är mitt starkaste minne vilken fantastisk läsupplevelse det var.



The Ocean at the End of the Lane - Neil Gaiman
Årets första planerade omläsning. Första gången jag läste den här boken var jag i tonåren och läste den på svenska. Minns att jag gillade den mycket, samtidigt som jag hade lite svårt att hänga med i de övernaturliga bitarna. Den här gången läste jag den på engelska och kände inte att jag hade några svårigheter att hänga med. Den var dock lika bra fortfarande! Gaiman är fantastisk på att måla upp sina berättelser och han har en särskild ton som jag älskar.

Where the Crawdads Sing - Delia Owens (recension på instagram)
Utan tvekan årets bästa bok! Har svårt att se hur jag kommer läsa något som toppar det här. Berättelsen, känslan, huvudkaraktären, miljöerna - allt var helt fantastiskt. Ska jag klaga lite på något tyckte jag kanske slutet var lite onödigt, men jag tänker bortse från det. Jag vill nämligen kalla detta min bästa läsupplevelse på länge.


Dead as a Doornail (Sookie Stackhouse #5) - Charlaine Harris
Böckerna som ligger bakom tv-serien True Blood är som de är. Jag pendlar mellan att undra vad jag egentligen läser för skit och att tycka det är lite spännande och underhållande ändå. Den här kände jag ändå var lite mer spännande än de föregående.

Beröringen - Gustav Tegby (Ljudbok) (recension på instagram)
Fastnade i berättelsen på en gång, främst för att den kändes så oförutsägbar. Det hängde med genom större delen av berättelsen, mycket för att den hela tiden tog nya vändningar. Jag tycker det är en riktigt bra debut av författaren, även om jag tycker en del saker kunde ha gjorts annorlunda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar