måndag 26 oktober 2020

Böcker lästa i september

Så här sen har jag nog aldrig varit. Faktum är att jag hade glömt bort att jag inte sammanfattat september. Känner att det krävs lite skärpning från min sida. Angående läsningen märks det att jag har börjat plugga. Det finns inte lika mycket ork till att läsa efter en dags pluggande som efter en dag med jobb. Men så länge jag läser i den här takten så räcker det känner jag. 

Antal lästa böcker: 8
Böcker från min bokhylla: 4



Czentes Omega (Intergalaktiska Akademin #1) - Anna Jakobsson Lund (recension på instagram)
En omläsning inför läsningen av del två. Jag står fast vid att det här är en väldigt bra bok. 

13 reasons why - Jay Asher
Berättelsens uppbyggnad gjorde att det nästan var omöjligt att sluta läsa boken. Så den aspekten tycker jag var genial. För själva historien tyckte jag att den var lite problematisk. Nu är inte självmord något lätt ämne att behandla. Jag vet dock inte om jag tycker att den här boken tog upp det hela på ett bra sätt, det var något som skavde. Sedan hade jag föredragit att historien tagit en annan vändning - mer än så kan jag inte säga utan att spoila. Vet att tv-serien som baseras på boken fått en del kritik för hur den tar upp ämnet. Inte sett den dock så vet inte hur väl den återspeglar boken. 

The Yellow Wallpaper and Other Stories - Charlotte Perkins Gillman
Novellen som gett namn till boken var en omläsning och den var lika fenomenal och obehaglig den här gången också. Resterande noveller tyckte jag mer eller mindre om. 



Take a Hint, Dani Brown (The Brown Sisters #2) - Talia Hibbert (ljudbok)
Hade missat att det fanns en tidigare bok i serien och har alltså bara läst den här. Innehåller mitt favorittema när det kommer till romantik - fejkdejting. Den börjar bra men sedan stannar berättelsen av och blir rätt utdragen. Lägg sedan till lite väl svulstiga sexscener och betyget dras ned för min del.

Styr din plog över de dödas ben - Olga Tokarczuk
Gillade den här boken. Hade gillat den ännu mer om det inte varit så långa passager om astrologi ibland. Men språket och stämningen var underbart och den osympatiska huvudkaraktären riktigt underhållande ibland. Läste boken med min bokklubb och den delade oss i två läger med vad vi tyckte och skapade en del intressanta diskussioner. 

Lioness Rampant (Song of the Lioness, #4) - Tamora Pierce
Sista delen i serien och en helt okej bok ändå. Jag föredrar de två första böckerna i serien framför de två sista. Blir lite trött på att den kvinnliga huvudkaraktären måste bli kär i varenda kille hon möter. 


Sörjen som blev - Anna Takanen (Ljudbok)
Himla fint inläst av författaren själv. Berättar en del av svensk historia som många känner till men som det egentligen inte pratas så mycket om. Och vilka konsekvenser det egentligen blev av att vi var så hjälpsamma och tog emot de finska krigsbarnen. Otroligt fint och ömsint porträtt av författarens pappa och familj. 

The Hero of Ages (Mistborn #3) - Brandon Sanderson (recension på instagram)
Sista boken i en serie som inte kan beskrivas som något annat än himla bra. Trots att den sista delen inte riiktigt levde upp till de två första böckernas nivå. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar