torsdag 31 december 2020

Hjärtlinjer av Brit Bennett

Jag har haft ögonen på den här boken sedan förra vintern då den började dyka upp hos en del youtubers jag följer, fast den engelska utgåvan. En gång köpte jag den faktiskt (på engelska) men så tog den slut hos förlaget och min beställning annullerades, och så blev det aldrig av att jag beställde den igen när den kom in. Sedan fick jag veta att den skulle ges ut på svenska och med ett så himla fint omslag. I vanliga fall gillar jag att läsa på originalspråket men kände att jag var villig att ge den här en chans översatt. 

Originaltitel: The Vanishing Half
Lästes som: Inbunden
Förlag: Alberg Bonniers Förlag
Köpställen: Bokus, Adlibris

Tack till förlaget för recensionsexemplar. 

Handling:
Som tonåringar rymmer tvillingsystrarna Desiree och Stella Vignes till New Orleans. Där inser Stella för första gången att hennes hud är så ljus att andra människor kan ta henne för vit. Så snart hon upptäckt kraften i den förklädnaden finns ingen återvändo.

Tjugo år senare lär två unga kvinnor känna varandra i 80-talets Los Angeles. På ytan har de inte mycket gemensamt, men de delar samma rötter.

Mina kommentarer: 

Mina farhågor om att översättningen skulle förstöra läsupplevelsen var onödiga, jag hade inga som helst problem med språket. Så hatten av till översättaren Sofia Nordin Fischer. När det kommer till själva handlingen kan jag bara säga: Wow! Jag hade hört att den var medryckande och fantastisk men blir alltid lite försiktig när jag ska börja läsa en sådan bok. Vi vet nog alla vad för höga förväntningar kan göra med en läsupplevelse. Inte heller i det här fallet behövde jag vara orolig. Berättelsen sög tag i mig nästan från första sidan och höll mig fast hela vägen igenom. 

Tvillingarnas berättelse är fascinerande och tankeväckande historia som ibland gör mig sorgsen. Inte för att det egentligen är särskilt sorgligt i sig, utan över hur livet fungerar. Över hur de val vi gör medvetet och de vändningar livet ibland tvingar oss att ta får helt andra konsekvenser än vi kanske hade trott eller tänkt oss. Jag tänker ofta på hur mitt liv skulle sett ut om inte om vore, även om jag vet att det är lönlöst att tänka så. 

Egentligen är det fyra huvudkaraktärer i den här boken och som vanligt hade jag först lite svårt när berättelsen bytte perspektiv. Det tog dock inte lång tid att sugas in i den nya karaktärens ögon och det visar verkligen på Bennetts förmåga att fånga mig som läsare. Ska jag välja en favoritkaraktär blir det nog ändå Desiree som på något vis berörde mig starkast. Kanske för att det var genom henne vi fick bakgrunden till tvillingarnas liv eller kanske för att hennes liv berörde mig mest. 

Jag har bara en enda sak jag inte gillade med den här historien, och som också hindrade mig från att ge den full pott i betyg. Det är att flera av berättelsens större vändpunkter sker genom osannolika sammanträffande. Jag kan acceptera om det skulle ske en gång, men när det sedan återkommer känns det som att författaren inte visste hur hon skulle kunna knyta samman två delar och valde den enkla utvägen som "nämen ojdå" ändå ger. Men låt verkligen inte det hindra dig för att läsa det här mästerverket till bok. 

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar