tisdag 12 januari 2021

Böcker lästa i december

 Det har blivit dags att sammanfatta 2020 års sista månad. Den här sortens sammanfattningar har inte alls fungerat så bra som jag hade tänkt mig och därför kommer jag försöka hitta på något annat sätt för det här året. Det blir något för mig att fundera på under den här månaden för nu ska vi se tillbaka på decembers läsning. Dagarna mellan jul och nyår blev en racertävling mellan mig och min tbr-hög. Jag ville så gärna hinna läsa alla böcker för att känna att jag genomförde det jag planerade innan det nya året började. Tycker ändå att jag lyckades då alla blev lästa utom en som jag kom 1/3 igenom. För att inte tala om hur det hjälpte upp den här läsmånaden. 

Antal lästa böcker: 11
Böcker från min bokhylla: 6

Klättra uppåt - Katarina von Bredow
Inte den bästa bok jag läst av von Bredow men jag gillade den ändå. Den var lättläst och gav lite förströelse även om jag inte kände att jag fastnade för karaktärerna. 

Säg nåt då! - Ida Ömalm Ronvall
En väldigt bra ungdomsbok om Adrian som blir ensam när han ända vän inte längre vill umgås. Igenkännande och med hoppfulla och hjärtevärmande inslag mot slutet gav den mig det jag vill ha av en ungdomsbok.

22/11 1963 - Stephen King (recension på Instagram)
Äntligen har jag läst den här boken efter mitt misslyckande för ett par år sedan när jag var gravid. Jag tyckte mycket om den även om den var lite för långrandig. Även om jag uppskattar långa och långsamma böcker kan det blir för mycket ibland. Väldigt intressant koncept som jag tycker King verkligen lyckades bra i att genomföra. Var rädd att det hela skulle sluta i en besvikelse men jag tyckte boken höll hela vägen in i mål. 

Hjärtlinjer - Brit Bennett 
En fantastisk och berörande historia om tvillingsystrar vars liv tar helt olika vägar. Läs min fulla recension här

Julen enligt Julia - Kristin Emilsson (ljudbok)
Mysig berättelse som gav lite julkänslor trots Julias avsky för julen (vilket i ärlighetens namn inte märktes så mycket i berättelsen). Hade tyckte historien hade vunnit på lite färre berättarperspektiv. Var inte heller så förtjust i uppläsarens gotländska dialekt, hade hellre sett att den skippades. Det var annars en småputtrig historia som gav vad som förväntades. 

The Dragon Reborn (Wheel of Time, #3) - Robert Jordan
Jag har äntligen fortsatt på den episka serien av Jordan och med tanke på med vilken lätthet och glädje jag flög igenom den här boken förstår jag inte varför jag väntat så länge. Det händer egentligen inte så mycket och ändå rasslar sidorna förbi. Jag är verkligen ombord på det här tåget igen. 



Rami och Jonathan - Mats Berggren
En kort och lättläst ungdomsbok om "den första kärleken, andras åsikter och att våga vara som man är" enligt förlagets beskrivning. Att den saknar ingående beskrivningar av karaktärer och händelser har jag överseende med då det är syftet med en lättläst bok. Jag tyckte den började bra med vad den utlovade men kraschade totalt på slutet. Det kändes som att författaren inte själv visste hur han skulle kunna avsluta den och valde den enklaste, och även sämsta, utvägen. 

Den trettonde historien - Diane Setterfield (recension på Instagram)
Omläsning av en älskad bok som lyckligtvis fortfarande höll i sig. Den här historien har allting jag kan önska av en bok i genren "hemlighetsfull och historisk roman om livsöden". 

Etthundra mil - Jojo Moyes
Jag hade avfärdat Moyes som författare efter att ha läst och gillat "Livet efter dig" och sedan tyckt uppföljaren "Arvet efter dig" blev en totalflopp. Den här stod i hyllan eftersom min mamma gav den vidare efter att ha läst och blev månadens dragning ur tbr-burken. Beslutade mig därför för att ge den en chans och även om jag inte känner någon längtan efter fler Moyesböcker tyckte jag den var okej. Bra driv och jag kände mig rätt engagerad i karaktärerna och deras historia. Lite långdragen på sina ställen men överlag en trevlig läsupplevelse. 

Svindlande höjder - Emily Brontë (ljudbok)
När jag läste den här boken för ca 7 år sedan blev jag besviken. Jag trodde det skulle vara en kärlekshistoria i stil med Austens romaner vilket verkligen inte stämmer. Sedan dess har jag tänkt jag ska läsa om den med en annan förväntan. Nu är det gjort och jag uppskattade historien mycket mer den här gången. Som ljudbok var den dock sådär. 

Norrlands Akvavit - Torgny Lindgren
En kort och bitvis lustig, bitvis lite sorglig roman om en by i Västerbotten dit en f.d. väckelsepräst återvänder för att förkunna en ny uppenbarelse för sina forna medlemmar. Intressanta karaktärer och härliga anekdoter blandas med allvar. Jag har verkligen blivit mer nyfiken på Lindgrens författarskap nu. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar