torsdag 12 oktober 2017

Helgfrågan vecka 41

Idag tar jag helg, en dag tidigt. Imorgon bitti bär det nämligen av till London och jag är så nervös inför resan att jag bara vill ställa in allt, haha. Jag är inte en resvan person. Faktum är att sist jag var utomlands var jag 4 år. Så ja, det här ska bli en upplevelse. Förhoppningsvis blir det bara bra och jag har ett par böcker med mig hem i bagaget som en souvenir. Med mig dit i bagaget har jag The Hate U Give, plus min platta där jag tänkte ladda ned någon e-bok från bibblan eller Storytel.


Kvällen kommer gå åt till att packa och fixa (och nojja) men först tänkte jag svara på veckans helgfråga. Har kommit helt ifrån bloggandet på sistone då det varit så mycket annat och har missat flera veckor. Den här veckan skriver Mia om lässvackor och undrar:

Har du några tips på hur man gör för att ta sig ur svackan?

Svackor hamnar vi alla i ibland. För egen del så kan jag hamna i två olika sorters svackor som hanteras på olika sätt.
Antingen så kommer det ett läge då jag känner att jag faktiskt inte har någon som helst lust att läsa överhuvudtaget. Lösningen på det är rätt solklar. Jag läser inte utan gör andra saker istället tills det släpper (för det brukar det göra efter någon vecka). 
Den andra sortens svacka innebär att jag vill läsa så himla gärna, men allt jag påbörjar känns dåligt. Då väljer jag en kär gammal bok som jag vet är bra. Någon omläst och älskad ungdomsbok som till exempel Expert på att rodna av Katarina von Bredow. Eller en omtyckt klassiker som Jane Eyre eller Stolthet och Fördom. Egentligen passar vad som helst som jag läst innan och verkligen tyckt om!


17 kommentarer:

  1. att inte hitta en bok som tilltalar är trist.

    SvaraRadera
  2. Jag är inte heller resvan så jag förstår din nervositet. Bra tipspå dina olika sorters lässvackor!

    SvaraRadera
  3. Men va kul att resa till London, hoppas din resfeber går över.

    SvaraRadera
  4. Åh, vad kul med London! Hoppas du får en toppenresa. Finns gott om trevliga bokhandlar också :)

    SvaraRadera
  5. London, så härligt! Kommer nog att bli jättekul. :)

    SvaraRadera
  6. Hoppas du får en jättebra resa!

    SvaraRadera
  7. London är en stad som passar de flesta. jag har rest en del, men resfeber har jag i alla fall trevlig resa!

    SvaraRadera
  8. Så jobbigt med resfeber, men London är så mysigt att besöka, det kommer att bli toppen :) Mitt första besök i London var nog den här årstiden. Vi kom upp från tunnelbanan och möttes av litet dimma, duggregn och en röd dubbeldäckare som åkte precis förbi. Vilken lyckokänsla det var, så mycket Londonkänsla över mitt allra första intryck av London. Hoppas att du får uppleva samma sak!

    SvaraRadera
  9. Att inte hitta något jag gillar, så var förra månaden för mig. Därför slutade månaden med endast fyra lästa böcker.

    SvaraRadera
  10. Längesedan jag var i London. Trevlig resa!

    SvaraRadera
  11. Omläsning av böcker är klart underskattat. :)

    SvaraRadera
  12. Det du skriver om att vilja läsa men allt känns fel är något jag känner igen. Det är väl där som läsproblemet för mig finns. Att hitta rätt bok när lusten finns.

    SvaraRadera
  13. Sant - det finns olika typer av svackor!
    Vad härligt med London. Underbar stad!

    SvaraRadera
  14. Hoppas du får en bra resa! För mig funkar ungdomsböcker bra om min läslust tryter :)

    SvaraRadera
  15. Omläsning tror jag kan vara bra. Tack för tipsen, och jag hoppas resan gått bra :)

    SvaraRadera