lördag 21 oktober 2017

The Hate U Give av Angie Thomas

Den här boken har tokälskats av bokvärlden sedan den kom tidigare i år. Faktum är att jag tror inte jag läst en enda negativ kommentar om den. En sådan bok måste ju självklart läsas. Något annat är uteslutet.

Handling från Adlibris:
Sextonåriga Starr Carter lever i två världar: den fattiga förorten där hon bor och den fina privatskolan inne i stan. Hennes tillvaro krossas när hon blir ensamt vittne till hur polisen skjuter ihjäl hennes barndomsvän Khalil. Trycket på Starr är hårt, både från polisen och från orten - som kräver rättvisa och upprättelse för Khalil. Men även från de som inte vill att Starr ska vittna - och de är tydliga med vad hennes vittnesmål skulle innebära. Vad Starr än väljer kommer det att få enorma konsekvenser för såväl hennes eget liv som människorna hon vuxit upp med.

Mina kommentarer:
Jag kan egentligen inte säga någonting om trovärdigheten i den här boken, för det här är en värld som är väldigt avlägsen den jag känner till. Men det känns väldigt trovärdigt.

Det vimlar av underbara karaktärer i den här boken och jag skulle inte ha något emot att vara en del av Starrs familj. Jag gillar att familjen är en så stor del av Starrs liv, och att det inte är frånvarande föräldrar som i så många andra ungdomsböcker. Starrs mamma och pappa tar ordentligt med plats i historien och man får veta mycket om dem och deras relation sinsemellan också. Familjen är visserligen viktig överlag i det här samhället, oavsett om det är den familjen du fötts in i eller den du valt att tillhöra. Ska jag vara ärlig tycker jag ibland att lojaliteten går till överdrift, men så var det det där med en värld så avlägsen min. Det går inte att jämför den värld jag känner med Starrs värld, av så många anledningar.

Jag har funderat de senaste dagarna vad jag tyckte om slutet och upplösningen på den här boken. Det jag kommer fram till är att det var bra. Även om jag hade kunnat föredra ett annat slut så hade jag nog i slutändan varit mer missnöjd med det då.

Som vanligt när jag läser bra böcker känner jag att jag skulle vilja ha mer! Den här boken gick så himla snabbt att läsa, och då försökte jag ändå läsa den sakta. Tänkte att den här nog hade kunnat göra sig perfekt som en tv-serie. Då hade de varit tvungna att lägga till leta mer detaljer och händelser för att fylla ut avsnitt nog till en säsong.

Betyg på Goodreads: 4 av 5

Recensionsexemplar från Natur och Kultur

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar