tisdag 6 mars 2018

Veckans topplista med vinterns bästa

Nu var det ett tag sedan jag var med på veckans topplista, så jag känner att det är dags igen. Den här veckan listas det de fem bästa böckerna vi läst under december till februari. Så jag har tagit mig en titt på de böcker jag gett fem stjärnor, vilket visade sig vara en del. Jag har nämligen läst om ett par favoriter som fått fem stjärnor mest för nostalgins skull. Men jag har valt ut de fem jag verkligen har gillat!

1. Hennes nya namn - Elena Ferrante
Den här boken sträckläste jag när jag var förkyld i januari. Jag är helt såld på Ferrante och längtar till dess jag ska läsa de sista två böckerna. 

2. Vända hem - Yaa Gyasi
Inledde året med att läsa den här, och bättre start kunde jag nog inte haft. Den har ett upplägg som jag verkligen uppskattade och så handlar den ju om väldigt viktiga saker.

3. Anne på Grönkulla - L M Montgomery
Jag läste Anne på Grönkulla som barn, och gillade den. Men uppskattade den nästan mer nu som vuxen. Inte minst alla miljöbeskrivningar som gjorde mig riktigt avundsjuk. Jag vill också bo på grönkulla.

4. Beckomberga - Ode till min familj - Sara Stridsberg
En favorit som jag läste om. Jag är helt förtrollad av Stridsbergs språk och är fascinerad av Beckomberga, så den här boken är en perfekt kombo.

5. Fejk - E. Lockhart
Så här i efterhand kanske jag inte hade gett boken en femma, men jag låter den ändå stå fast vid sitt betyg. Jag blev nämligen positivt förvånad över den här boken. Främst dess uppbyggnad med att berättas baklänges.



7 kommentarer:

  1. Anne på Grönkulla är den enda jag läst av de här böckerna. Tack för tips om de andra.

    SvaraRadera
  2. Fejk ska jag läsa nu i mars! :)

    SvaraRadera
  3. Anne på grönkulla tror jag att jag läste när jag var yngre!

    SvaraRadera
  4. Vända hem är jättebra. Anne på Grönkulla också. Beckomberga älskade jag. Ferrante tyckte jag var lite överreklamerad men intressant för miljöns skull

    SvaraRadera
  5. Jag slukade alla böcker om Anne på Grönkulla när jag var yngre, de var så fantastiskt bra. Det är inte helt omöjligt att jag skulle uppskatta dem ännu mer nu som vuxen. Man har lite andra ögon nu.

    SvaraRadera
  6. Abbe på Grönkulla skulle ju vara ett bra val för omläsning för mig också.

    SvaraRadera