lördag 27 oktober 2018

Markus av Trolyrien av Joseph Davis

Den här boken är något så ovanligt som ett recensionsexemplar jag faktiskt tackat ja till. Jag är dålig på det då jag sällan har tiden att läsa sådant jag inte direkt känner att jag verkligen vill. Men när jag fick frågan så tyckte jag det lät intressant. Sedan gjorde omständigheter att det varit mitt konstanta dåliga samvete sedan i början på sommaren.

Lästes som: Inbunden
Förlag: Pärlan Förlag
Köpställen: Adlibris, Pärlan Förlag, Bokus

Recensionsexemplar från författaren

Handling:
När Markus blir kidnappad av den vackra, men egendomliga kvinnan Diomeda ligger han på sjukhus efter en skidolycka. Hon påstår att han är Valariens försvunne prins. I nästa nu befinner han sig i en ny, märklig värld, där kläder växer på träd, gräset är blått och en riktigt artig hälsning medför några salivfläckar på tunikan. Valariens kultur är ny och främmande och Markus har ett tungt ansvar som landets motvillige prins och beskyddare. Det är ingen lätt uppgift, särskilt inte med de skräckinjagande monstren som håller på att invadera. Tillsammans med Diomeda ger sig Markus ut på jakt efter den legendariske kung Josuas talismaner, som kanske - om de gamla sagorna stämmer - är deras enda hopp.

Mina kommentarer: 
Jag vill börja med att säga att den här boken har jag läst i omgångar under fyra månader. Det är inte tjock bok men den råkade sig så att den började läsas i en väldigt dålig period av det här året. De andra böckerna jag läste under samma tidpunkt gav jag upp och bestämde mig för att läsa vid annat tillfälle. Men eftersom det har var ett recensionsex ville jag inte göra det med den. Min upplevelse har därmed blivit lite osammanhängande och det har nog påverkat min åsikt.

Berättelsen om Markus är en fartfylld och fantasirik berättelse som utspelar sig i ett, för oss troll, väldigt tokig och underlig värld. Markus dras in i den väldigt abrupt och lär sig snabbt alla konstiga sedvanor. Vilket annat val har han när han ser precis ut som landets prins och därmed förväntas kunna uppföra sig korrekt vid alla tillfällen?

Det är en väldigt actiondriven bok. Knappt har de hunnit ta sig ur en situation innan det händer något nytt och det är också det som för historien framåt. Det lämnas inte mycket utrymme för förklaringar eller världsbyggnad. Miljöbeskrivningar får vi i alla fall en del, och det gillar jag.

Den här boken riktar sig främst till årsgruppen 12-15 år och jag tror verkligen att den uppskattas av den tänkta läsaren. Jag önskar jag hade en läslysten 12-åring att sätta boken i händerna på, för jag tror ni hade fått en mer tillförlitlig recension utav hen. Jag tänker mig att den nog kan passa väldigt bra som högläsningsbok för lite yngre barn också. Då kan man skratta åt alla knasigheter i Valarien tillsammans och förfasas över de skräckinjagade monster som finns där. För mig var det absolut en okej läsupplevelse och när jag väl läste gick det undan eftersom det hela tiden hände något.

Betyg på Goodreads: 2 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar