onsdag 28 november 2018

Veckans topplista med böcker jag ser fram emot att läsa i vinter

Det var länge sedan jag var med på Johannas topplista. Men nu när jag ändå sitter här och slevar i mig yoghurt med värkande bihålor så tänkte jag passa på. Veckans tema är nämligen något av en favorit att lista och läsa om. Böcker som jag ser fram emot att läsa i vinter. Det blir en blandning av nya och gamla böcker som jag går och tänker på.

1. Spinning Silver av Naomi Novik
Köpte den här för flera månader sedan eftersom jag älskade Uprooted av Novik. Sedan dess har den legat i hyllan och väntat. Tittar på den flera gånger i veckan men väntar på rätt tillfälle. Jag tänker mig att mellandagarna nog kan bli det.

2. Evelyn Hugos sju äkta män av Taylor Jenkins Reid
Jag har sett den här cirkulera på booktube i flera månader och haft den uppskriven på min "att läsa"-lista lika länge. Såg idag att den nyss getts ut på svenska av Louise Bäckelin Förlag. Så nu vill jag verkligen läsa den, helst igår.

3. Arv och miljö av Vigdis Hjort
Jag tror jag hörde om den här boken i Mellan raderna-podden och tyckte den lät väldigt intressant. Funderar på om jag ska skriva upp den på önskelistan för jul.

4. Crooked Kingdom av Leigh Bardugo
Uppföljaren till Six of Crows och sista delen i duologin. Har sneglat på den sedan i somras och har bestämt att jag ska läsa klart den inom kort. Inte minst för den tillfredsställande känslan av att få läsa klart en serie.

5. Det förlorade barnet av Elena Ferrante
Jag fullkomligt älskar den här serien och har bestämt att det är dags att läsa klart den. Håller som bäst på med tredje boken och kan inte vänta på att få ta mig an den sista. För att sedan ta mig en titt på tv-serien som precis börjat visas. Är det någon som sett den och vet om den är bra?







8 kommentarer:

  1. Känner inte till någon av böckerna på din lista. Tack för tips!

    SvaraRadera
  2. Jag har ju inte läst Ferrante och inte heller sett TV-serien, men den tror jag att jag ska ge en chans i alla fall.

    SvaraRadera
  3. Evelyn Hugos sju äkta män skall jag också läsa, liksom Arv och miljö. Neapelkvartetten har jag inte kommit igång med än, men snart så.

    SvaraRadera
  4. De två första vill jagmed läsa!!

    SvaraRadera
  5. Arv och miljö var helt okej tyckte jag. Sju äkta män vill jag också läsa:)

    SvaraRadera
  6. jag gillade Arv och miljö. är lite tveksam till Ferrante. har läst tre delar och den fjärde väntar i hyllan. ska evt se serien också

    SvaraRadera
  7. Arv och miljö har jag hört mycket bra om :)

    SvaraRadera