måndag 4 februari 2019

Little Fires Everywhere av Celeste Ng

Den här boken har jag egentligen velat läsa sedan en av mina favoriter på booktube pratade om den för över ett år sedan. Sedan föll det lite i glömska tills jag såg för ett tag sedan att den kommer ut på svenska i vår (med titeln Små eldar överallt). Jag var alldeles för otålig för att orka vänta till dess så såg till att låna hem den på originalspråk från biblioteket istället.

Lästes som: Paperback
Förlag: Little, Brown Book Group
Köpställen: Adlibris, Bokus, Bookdepository

Handling:
In Shaker Heights, a placid, progressive suburb of Cleveland, everything is meticulously planned - from the layout of the winding roads, to the colours of the houses, to the successful lives its residents will go on to lead. And no one embodies this spirit more than Elena Richardson, whose guiding principal is playing by the rules.

Enter Mia Warren - an enigmatic artist and single mother- who arrives in this idyllic bubble with her teenage daughter Pearl, and rents a house from the Richardsons. Soon Mia and Pearl become more than just tenants: all four Richardson children are drawn to the alluring mother-daughter pair. But Mia carries with her a mysterious past, and a disregard for the rules that threatens to upend this carefully ordered community.

When the Richardsons' friends attempt to adopt a Chinese-American baby, a custody battle erupts that dramatically divides the town and puts Mia and Mrs. Richardson on opposing sides. Suspicious of Mia and her motives, Mrs. Richardson becomes determined to uncover the secrets in Mia's past. But her obsession will come at unexpected and devastating costs to her own family - and Mia's.

Mina kommentarer: 
Jag upplevde den här boken som lite seg de första ca 50-100 sidorna och kände mig nästan lite besviken. Sedan hände det plötsligt något och jag upptäckte att jag inte kunde sluta läsa. Jag var helt fast i livet för de olika karaktärerna i den lilla, perfekt utformade förorten och slukade resten av boken under en dag.

Det är flera olika händelser som följs i den här historien och gör att den drivs framåt och jag är lika nyfiken på allihopa. Celeste Ng låter dem löpa parallellt, samtidigt som händelser i en intrigen utlöser en annan på ett väldigt snygg sätt. Den sega starten inser jag i efterhand beror på att författaren vill bygga en bra grund för alla karaktärer och deras relationer innan hon presenterar de olika händelserna.

Författaren ställer sina karaktärer, och oss som läsare, inför ett flertal moraliska frågor som bland annat rör moderskap och biologiska band. Det får mig att tänka efter också och jag är inte säker på vad jag tycker i frågorna, eller om karaktärerna handlar rätt. Däremot är det otroligt intressant att följa dem när de själva funderar över det som händer och utvecklar och ändrar sina åsikter genom berättelsen gång.

Jag är helt golvad av den här boken och jag vet att karaktärerna kommer stanna hos mig länge. Jag kan inte vänta tills jag bestämmer mig för att det är dags att läsa om den igen i framtiden. Något jag med säkerhet vet är att jag kommer följa Celeste Ngs författarskap noga i framtiden, samt läsa hennes debutroman.

Betyg på Goodreads: 5 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar