söndag 2 februari 2020

Böcker lästa i januari

Jag har bestämt mig för att göra ett nytt format på mina sammanfattningar för månaden. Jag är nu för tiden extremt dålig på att skriva recensioner. Det har känts lite tråkigt att jag gått miste om att berätta mina tankar om en del böcker. Därför tänkte jag nu försöka skriva några korta rader om alla böcker jag har läst varje månad. Skulle det vara så att jag skrivit en ordentlig recension på bloggen eller instagram så länkar jag den också. Hoppas ni uppskattar det!

Antal lästa böcker: 8 stycken
Från min bokhylla: 2 stycken



Lyckan är en sällsam fågel - Anna Gavalda
Gavaldas språk är nästan svävande med sin speciella ton. Jag vet ingen som skriver som hon och känner många gånger att jag inte lyckas snappa upp alla hemligheter som måste gömma sig i hennes text. Hon är fantastisk på att skildra intressanta karaktärer som är lite aviga och låta deras liv gripa tag om dig.

Två hjärtans karameller - Sofia Fritzon (Ljudbok)
Det här var en väldigt mysig och nästan sötsliskig bok. Inte på grund av all fudge som hela tiden nämns utan på grund av den väldigt förutsäga bara kärlekshistorien.

One Dark Throne (Three Dark Crowns #2) - Kendare Blake
Den första boken tyckte jag mest kändes som uppbyggnad och introduktion. Den här boken tar vid precis där den första slutade och nu börjar det hända mer grejer. Även om den till viss del är väldigt förutsägbar så uppskattar jag det råa och hemska i den här boken, det känns inte så vanligt i YA-fantasy.


 My Sister, the Serial Killer - Oyinkan Braithwaite (recension på Instagram)
Jag hade sett hur folk hypade upp den här boken inför sin läsning och sedan blev grymt besvikna. Därför blev jag otroligt överraskad över hur mycket jag gillade den när jag började läsa. Berättelsen är lågmäld men ändå spännande och det stegras hela tiden mot det oundvikliga. Sedan kom finalen och jag blev besviken. Så kan det vara ibland.

Och runt mig faller världen - Marit Sahlström
Otroligt smärtsam läsupplevelse då familjen i boken råkar ut för det ena katastrofen efter den andra. Jag undrar hur mycket sjukdom en familj kan orka bära och hur livet kan vara så orättvist. Men svärtan till trots är det en fröjd att läsa då Sahströms språk är helt fantastiskt. Den sista tredjedelen tyckte jag att berättelsen tappade mig lite, jag vet inte om jag var mätt på misären helt enkelt.

1794 (Bellman noir-trilogin #2) - Niklas Natt och Dag (recension på Instagram)
Vi återvänder till dåtidens Stockholm där allting är lika stor misär som i förra boken. Liksom i 1793 drar sig inte författaren för att beskriva otrevliga detaljer, även om jag inte tycker det blir lika äckligt den här gången. Berättelsen är uppbyggd på samma sätt med olika delar och olika personer vi följer. Språkmässigt är det här en lika förträfflig roman som den förra. Berättelsemässigt så tycker jag den är lite tråkigare. Halvvägs in så känner jag att jag inte känner någon egentlig drivkraft att läsa vidare, även om jag gärna gör det.


The Power - Naomi Alderman
Det jag gillade bäst med den här boken var konceptet med att kvinnor får en fördel som gör att de kan ta makten över männen. Dessvärre kände jag att själva historien saknade något. Den kändes spretig och karaktärerna kändes rätt endimensionella. Lite som att författaren lagt störst fokus på att föra fram sin poäng och glömt bort att lägga kärlek på den faktiska berättelsen. Jag tycker ändå att boken är läsvärd för den får en att tänka efter både en och två gånger.

Kejsaren av Portugallien - Selma Lagerlöf (recension på Instagram)
Jag älskade den här boken från första sidan. Lagerlöfs språk är fantastiskt och varje mening känns värdefull. Berättelsen var tänkvärd, fantasirik och stundtals humoristisk. Som en liten pärla!


1 kommentar: