Antal sidor: 340 sidor
Lästes som: Inbunden
Förlag: Lavender lit
Köpställen: BokusAdlibris
Recensionsexemplar: Ja, tusen tack till förlaget!

Handling:
På en kemilektion drömmer sig Lily bort och klottrar ett av sina favoritlåtcitat på bänken. Nästa dag har någon skrivit dit fortsättningen av texten, och dessutom lagt till ett meddelande till henne. Snart skickar Lily och hennes anonyma skolkamrat långa brev till varandra: de rekommenderar band, delar med sig av hemligheter och öppnar sig för varandra. Men vem är han? När Lily försöker reda ut mysteriet, samtidigt som hon jonglerar skola, vänner, förälskelsen och sin knäppa familj, upptäcker hon att hjärtats röst inte alltid kan sättas på pränt

Mina kommentarer:
Jag älskade den här boken så mycket att jag inte vet vilket superlativ jag ska använda för att uttrycka det bäst. Det betyder inte att det är den bästa bok jag någonsin läst, men den lyckas med att checka av rätt många boxar på min lista över saker jag älskar när jag läser ungdomsböcker. En del av de saker jag älskade vill jag egentligen skriva spaltmeter om, men kommer inte nämna eftersom det kanske skulle förstöra läsupplevelsen.

Men jag kan säga att jag älskade huvudkaraktären Lily otroligt mycket. Jag upplever att författare så ofta vill göra sina karaktärer lite udda och speciella, men att de ändå i slutändan liknar alla andra udda huvudkaraktärer som finns i ungdomslitteraturen. West har däremot lyckats ge Lily en egen röst och en unik personlighet. Som till på köpet verkligen tilltalar mig! Dialogen i boken är rapp och så rolig att jag fnissade högt flera gånger under läsningen. Jag är också så svag för fina och genomtänkta familjeporträtt och Lilys familj är en behållning i sig. Idén med brevväxling under lektionstid är också alldeles genialisk, även om den förekommit förr i olika tappningar. Liksom Lily längtar jag till hennes nästa kemilektion för att få veta vad hennes brevvän ska ha skrivit härnäst.

Avslutningsvis vill jag rikta fokus på det svenska omslaget. För jag älskar det tuggummifärgade nyanserna som får mig att vilja le stort varje gång jag ser det. Men jag tycker inte riktigt det passar till sitt innehåll. Låt inte omslaget avskräcka dig från att den bara ska innehålla sockersöt romantik med en sprudlande och fnittrande huvudkaraktär. Den här boken är så mycket mer än vad dess omslag ger sken av. Jag lovar dig att du kan våga dig på den även om du tycker omslaget känns för sött för dig! Och jag tror absolut inte att du kommer ångra dig.

Betyg på Goodreads: 5 av 5 stjärnor