söndag 15 november 2020

Böcker lästa i oktober

 Oktober blev en halvdan läsmånad för mig. Inte en dålig för jag läste ändå en del, men det känns som att vardagen med plugg, jobb och barn äntligen hann ikapp mig. Även om jag fortfarande ser till att ha ett par timmar "fritid" på kvällen så fanns orken rätt ofta inte kvar till annat än ett par avsnitt tv-serier. Det ser däremot ut som att jag har läst en del tack vare att jag får möjlighet att lyssna på ljudbok nästan varje vardag när jag lämnar/hämtar sonen på förskolan. I alla fall när vädret tillåter promenad dit. 

Antal lästa böcker: 8
Böcker från min bokhylla: 5


Stanos Volta (Intergalaktiska akademin #2) - Anna Jakobsson Lund
Jag älskade att återigen få vara tillbaka på Czentes Omega och gänget. Hela min recension finns att läsa här

Löften, kyssar och varm choklad - Sofia Fritzon (Ljudbok)
Det här är en sorts uppföljare på Två hjärtans karameller då vi får följa systern Hillevi. Jag var inte helt såld på den förra boken och kände mig lite skeptisk när jag började lyssna på den här. Samtidigt som jag var ute efter något lättsamt och lättlyssnat vilket jag visste att den skulle uppfylla. Blev positivt överraskad på den här berättelsen som jag tyckte var mycket mindre krystad och "hejsan hoppsan, hamnade vi båda här". Sedan skadade det ju inte att temat var "låtsas-dejting" vilket är något jag nästan alltid faller för. 

Vad alla föräldrar borde få veta : Barnets första tolv år - Kajsa Lönn Rhodin och Maria Lalouni (recension på Instagram)
Barnuppfostran på ett lättläst och pedagogiskt sätt. Mitt barn är än för länge lite för liten för det mesta i den. Jag känner att jag verkligen gillade författarnas tankar och kommer återvända till boken om några år.  



Blonde - Joyce Carol Oates
En omläsning som jag gått och funderat på i rätt många år. När jag läste den för ungefär 10 år sedan vill jag minnas att jag föll pladask. Den här gången fick jag kämpa mig igenom boken. Jag tycker Oates var ALLDELES för ordrik i sitt berättande och jag gillade inte heller den bild hon gav oss av Monroe. Överlag har jag blivit skeptisk till fiktion av verkliga personer på det senaste. 

Hålla andan - Flora Wiström (Ljudbok)
Jag följde Flora på sociala medier rätt många år före, under och efter hennes debutroman. Jag tycker hon har ett speciellt sätt att skapa och berätta historier som går igenom både hennes blogg och böcker. Den här boken visade förvisso det men gav mig ändå inte mer än en känsla av förströelse för stunden. Det blev spretigt för mig och framförallt hade jag svårt för alla liknelser. Ingenting kunde bara få vara utan allting var som något annat. Det är något jag känner igen från andra hyfsat nya författare och jag har lika svårt för det varje gång. 

Spinning Silver - Naomi Novik (recension på Instagram)
Jag älskade den här boken från början till slut. Var lite nervös för att läsa den då jag gillade den förra boken jag läste av Novik och hört en del som blivit besvikna på den här. Men jag behövde inte vara orolig. Den är sagolik och vintrig och härlig. Så länge du kan acceptera att du inte får någon som helst information om hur världen eller magin är uppbyggd (likt du oftast inte får i sagor), så är det en perfekt berättelse att bara försvinna in i. 


Problemet med får och getter - Joanna Cannon
En lågmäld historia om personerna i ett grannskap. En kvinna som bor på gatan försvinner och det för konsekvenser för alla de som bor i området. Jag var fast i historien fastän den egentligen saknar spänning då den mer fokuserar på karaktärerna och deras relationer till varandra. 

Drömfakulteten - Sara Stridsberg
På tal om skeptisk till fiktion av verkliga personer så var det här ytterligare en sån bok den här månaden vilket också fick mig att komma till den insikten. Språket är absolut underbart för det är Stridsberg och jag har henne sittande på en piedestal i mitt huvud. Berättelsen grep dock aldrig tag i mig, eller snarare var det Valerie Solanas som jag aldrig fastnade för. Jag hade ingen egentlig kunskap om henne sedan innan vilket kanske kan ha bidragit. Men vi läste den här boken i min bokklubb, och även om några där hade koll på henne, var vi rätt överens om att det kan bli fel att skriva någons liv på det här sättet. Oavsett om det är tänkt som en hyllning eller ej. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar