tisdag 25 april 2017

Top Ten Tuesday: Bokliga no-nos

Jag tycker att det har blivit dags för en liten Top Ten Tuesday igen. Jag kände att den här veckans lista talade till mig. Temat är nämligen Top Ten Things That Will Make Me Instantly NOT Want To Read A Book. Ni hör ju. Så himla kul sak att lista eftersom negativitet så ofta är lättare än positivitet.

1. Dystopier
Nu säger jag inte att jag aldrig läser detta. Men jag känner instiktivt att jag ogillar boken redan när jag får veta att det är en dystopi. Som typ Carve the Mark av Veronica Roth. Ingen lust att läsa.

2. Deckare
Inte min grej. Får ett sug någon gång per år. Då läser jag ofta en väl omskriven deckare för att vara säker på att få en bra.

3. Kärlekstrianglar
Alltså, vad är grejen med dessa? Det verkar som om det finns en liten checklista som alla YA-författare måste bocka av innan de får ges ut. Där kärleksdrama mellan minst tre personer är en av punkterna.

4. Änglar
5. Vampyrer
Böcker där vanliga dödliga umgås med änglar eller vampyrer. Eller demoner eller feer. Och huvudpersonen visar sig ha någon viktig koppling till den främmande världen. Sedan blir minst tre personer kära. Gärna är det action och förvecklade intriger iblandat. Alltsammans utspelar sig i vår värld. Hatar det.

6. Alldeles för utförliga vardagsbeskrivningar
Tänk er "först gjorde hen det, sen det, sen det" i ren lågstadieanda. Exempelvis 50 shades of Gray eller After-serien. När jag insåg i 50 shades att hela första boken typ utspelade sig under en vecka och tjockleken enbart berodde på att i stort sett allt Ana gjorde beskrevs.

7. För mycket action
8. För mycket missförstånd
Actionscener kan vara bra att ha med. Men jag tycker inte om dem och gillar således inte när det blir för mycket. Likadant när handlingen får alldeles för många missförstånd och komplikationer mellan karaktärerna. En av anledningarna till att jag inte alls gillade The Mortal Instrument-serien.

9. När en serie borde vara slut men författaren ger ut mellanböcker och spin off-serier
Jag fattar att de vill tjäna mer pengar. Men det finns faktiskt gränser och för mycket av det goda kan göra en illamående och alltså förstöra det som var bra från början. Lite så börjar jag känna med Harry Potter tyvärr. Annars passar TMI-serien in här också.

10. Böcker med verkliga bilder på människor på omslaget
Jag vet att man inte ska döma boken efter omslaget men jag kan inte låta bli när jag ser detta. Jag tycker (oftast ska tilläggas) inte att det är intresseväckande. Sedan blir det ofta att jag hör talas och läser om boken och inser att jag vill läsa den ändå. Men tycker ändå den är ful.








3 kommentarer:

  1. Åh vad jag håller med om nr. 9!

    SvaraRadera
  2. Kul lista, håller med om mycket!

    SvaraRadera
  3. Håller med dig om väldigt många av punkterna. Deckare läste jag nästan aldrig tidigare, men så började jag få rec.ex av just deckare och har läst fler under ett år än jag tidigare gjort under min livstid ;) Dystopier är ingen upplyftande läsning, men nu har jag läst två stycken på kort tid; 1984 och De kommer att drunkna i sina mödrars tårar, och de var båda helt fantastiska. Dystopier är däremot inget som egentligen lockar mig, det var andra orsaker till att de här blev lästa.

    SvaraRadera