fredag 20 april 2018

This Savage Song av V. E. Scwhab

Det här är det första boken jag läser av Victoria Schwab (som hon heter, den här är skriven under hennes pseudonym). Lite konstigt att jag inte läst något förrän nu egentligen då jag enbart läst och hört bra saker om hennes böcker. Hon är väl numera lite av en fantasydrottning.

Serie: Monsters of Verity #1
Lästes som: Paperback
Förlag: Titan Books
Köpställen: Adlibris, Bokus, Bookdepository

Handling:
Kate Harker and August Flynn are the heirs to a divided city, a grisly metropolis where the violence has begun to create real and deadly monsters. All Kate wants is to be as ruthless as her father, who lets the monsters roam free and makes the inhabitants pay for his protection. August just wants to be human, as good-hearted as his own father-but his curse is to be what the humans fear. The thin truce that keeps the Harker and Flynn families at peace is crumbling, and an assassination attempt forces Kate and August into a tenuous alliance. But how long will they survive in a city where no one is safe and monsters are real...

Mina kommentarer:
Jag hade inte en aning om vad den här boken handlade om när jag köpte den. Det var ett impulsköp när jag var i London för att jag ville köpa någon bok i affären jag var i, jag kände till författaren och titeln och den här utgåvan av serien var så himla snygg. Innan jag började läsa den nu tog jag visserligen en titt på handlingen på baksidan, men kände att den egentligen inte sa så mycket. (Har dock sett att andra utgåvor har bättre baksidetexter.) Men när jag började läsa kände jag snabbt att det här nog skulle bli en riktigt bra bok. Även om den började lite långsamt så var jag omedelbart intresserad av historien. Både karaktärerna och världen introduceras fint och bra invävt i handlingen. Sådant uppskattar jag, för det kan annars vara en sak som gör att fantasyserier blir väldigt trögstartade. 

Serien handlar om monster och jag är rätt säker på att jag aldrig läst någon bok om det innan. Det känns därför rätt unikt. Det enda jag känner är lite jobbigt är att jag får så svårt att föreställa mig dem framför mig när jag läser. Även om jag får dem beskrivna för mig så vill min fantasi inte måla upp en bild. Tydligen behöver min gärna referenser för att kunna skapa. Insåg att i mitt huvud såg de mer ut som zombies. 

Även om monster är en unik handling för mig så är historien i sig inte särskilt unikt. Redan på baksidan kände jag Romeo och Julia-vibbar och det höll i sig under seriens gång. Vill dock påpeka att det absolut inte är Romeo och Julia i monsterform. Men två rivaliserande familjer som styr varsin del av samma stad och så träffas ett barn från varje familj. 

Det här är första delen av två, och jag ser fram emot att få följa Kate och August i ytterligare en bok. Jag är också väldigt glad över att ha fått en ny favoritförfattare. 

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

1 kommentar:

  1. Har aldrig läst något av henne men hör så mycket bra om hennes böcker så måste nog testa någon :)

    SvaraRadera