onsdag 26 december 2018

Evelyn Hugos sju äkta män av Taylor Jenkins Reid

Jag har sett otroligt många booktubers prata om den här boken under hösten och känt varenda gång att den låter som något för mig. Ni kan därför förstå att jag blev eld och lågor då jag plötsligt såg den dyka upp på svenska på sociala medier. Jag var snabb på att slänga iväg ett mejl till förlaget, och själaglad när det några dagar senare låg ett exemplar i min brevlåda att sätta tänderna i.


Originaltitel: The Seven Husbands of Evelyn Hugo
Lästes som: Inbunden
Förlag: Louise Bäckelin Förlag
Köpställen: Bokus, Adlibris
Recensionsexemplar: Ja, från förlaget. Tack!

Handling:
Monique är inte direkt på topp. Hennes man har lämnat henne och hennes karriär som reporter har gått i stå. Så när den glamorösa Hollywoodstjärnan Evelyn Hugo kontaktar henne och vill att Monique ska skriva hennes livs historia så kunde ingen bli mer förvånad än Monique själv.
Varför har Evelyn Hugo valt just henne? Fast besluten att rädda sin karriär träffar hon skandaldrottningen och hör Evelyn Hugo berätta om livet i Los Angeles på 1950-talet och tiden fram tills hon valde att lämna rampljuset i slutet av åttiotalet. Samtidigt som Evelyn berättar om skoningslös ambition, oväntad vänskap och en stor förbjuden kärlek, så börjar Monique känna ett djupt band till skådespelerskan. Men när deras vänskap djupnar inser Monique att det faktiskt finns en anledning till varför Evelyn valde just henne. Något som kan komma att krossa henne.

Mina kommentarer:
Egentligen visste jag inte riktigt vad jag hade att vänta mig, även om jag såklart läst baksidetexten. Som så ofta när jag går in i en bok utan att veta något om handlingen så tycker jag starten blir lite seg. Det är som att historien inte kan ta fart förrän jag fått ett grepp om vad den ska handla om. Det är inget negativt, för jag föredrar ofta att inte veta för mycket om en bok innan, utan bara som jag fungerar.

Det är så mycket som är bra med den här boken. Karaktärerna är underbara med så många lager som visar sig under berättelsens gång. Jag fångas av varenda en, oavsett om det är för att jag gillar dem eller inte. Författaren har verkligen lyckats med att fånga filmstjärnekänslan som omgärdas den här tidens verkliga stjärnor. I mitt huvud får Evelyn, Celia och alla de andra samma strålglans som när jag läser om Marilyn Monroe eller Greta Garbo.

Som läsare är jag ofta väldigt naiv. Jag tror på det berättaren säger, oavsett hur pålitlig den är eller ej. Så när Evelyn Hugo säger till Monique att hon ska få höra den sanna historien är det vad jag tar den för. Hade jag däremot läst en likadan berättelse om en verklig kändis hade jag nog varit mer kritisk. Nu tänkte jag genom hela berättelsen hur tydligt det blir att det kända personer låter visas utåt inte alltid är sanningen. Något jag visserligen redan visste, med tanke på att jag aldrig tror på skvallret som står på löpsedlarna. men jag tycker den här berättelsen tydligt visar hur fel skvaller och tidningar kan ha. Eller hur det kan användas för att få något att verka på ett visst sätt.

Den här boken är en starkt lysande stjärna bland de böcker jag läst i år. Första halvan trodde jag bara att jag skulle tycka den var bra, men sedan tog den fart ordentligt och jag kände att jag älskade den. Jag är så glad att den inte föll igen mot slutet utan att författaren faktiskt, enligt mig, lyckades avsluta den på ett bra sätt. Jag kan inte annat än rekommendera att ni genast lägger vantarna på ett exemplar av boken och låter er försvinna in i Evelyn Hugos förförande och händelserika liv.

Betyg på Goodreads: 5 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar