onsdag 9 januari 2019

Den underjordiska järnvägen av Colson Whitehead

Den här boken talade en av medlemmarna i min bokklubb väldigt varmt om redan i våras vill jag minnas. Sedan dess har jag sett den både här och där och frestat mig, för hur snyggt är inte omslaget till att börja med! Plötsligt stod i hyllan på biblioteket när jag var in där i december och ja, resten kan ni nog lista ut.

Originaltitel: The Underground Railroad
Lästes som: Inbunden
Förlag: Albert Bonniers Förlag
Köpställen: Adlibris, Bokus

Handling:
Sextonåriga Cora lever som slav på en bomullsplantage i Georgia. Hon är utstött och utsatt efter att modern försvunnit, och till slut flyr hon tillsammans med Caesar som känner till en underjordisk järnväg som kan hjälpa slavar till friheten i norr. Snart får den skoningslöse slavjägaren Ridgeway upp spåret efter dem. Han kommer att jaga Cora från stat till stat och drömmer om att förgöra henne och den hemliga rörelse som gjort flykten möjlig.

Mina kommentarer: 
Allt jag visste när jag började läsa var att den skulle handla om en slavflicka som lyckas fly med hjälp av en järnväg. Mer behövde jag inte veta eftersom den här boken griper tag i en väldigt snabbt, mycket tack vare sitt berättande. Jag kan ärligt säga att jag frågade i min bokklubb när den här boken kom upp igen förra veckan om järnvägen var på riktigt. Berättelsen kändes så trovärdig och jag tänkte att det kunde ha något att göra med tidigare tunnelbanor eller så. Men icke. Whitehead har helt enkelt gjort fysisk verklighet av det hemliga nätverk som hjälpte slavar att bli fria och som kom att kallas "Den underjordiska järnvägen". Så ingen räls och inga tåg, men fullt av modiga människor som satte sina egna liv på spel för att hjälpa medmänniskor att få ett drägligare liv.

Även om jag läst en hel del böcker som skildrar slavarnas hemska förhållanden i Amerika genom mina dagar så känns den här berättelsen unik nog för att ge mig en ny intressant läsupplevelse. Tack vare järnvägen kan Cora förflyttas mellan städer utan att egentligen veta var hon hamnar vilket gör att berättelsen hela tiden känns spännande. Lite då och då dyker det upp kapitel som handlar om några av bikaraktärerna och det ger läsaren en bredare bild.

Jag gillade det mesta med den här boken. Den var lättläst även om den behandlar ett tungt ämne. Berättelsen hade ett bra driv vilket gjorde att jag inte kände att jag fastnade i vissa partier för det inte hände något. Samt en huvudperson som du kan förstå och även känna med. Cora själv drivs av sin längtan att bli fri och hatet mot sin mor som flydde från plantagen när hon var barn och lämnade Cora ensam. Ett extra plus får den för det underbara omslaget. Jag kan verkligen rekommendera att läsa den här boken.

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar