fredag 8 mars 2019

Crazy Rich Asians av Kevin Kwan

Den här boken började poppa upp lite här och där på booktube och jag kände att det var någonting som tilltalade mig. Efter att ha hört tillräckligt många prata gott om den kände jag mig tvungen att få läsa den själv också. Tydligen har den nyligen filmatiserats med, så nästa steg blir nog att kolla upp filmen.

Lästes som: Häftad
Förlag: Anchor Books
Köpställen: Adlibris, Bokus, Bookdepository

Kommer på svenska i april hos förlaget Lovereads

Handling: 
When New Yorker Rachel Chu agrees to spend the summer in Singapore with her boyfriend, Nicholas Young, she envisions a humble family home and quality time with the man she hopes to marry. But Nick has failed to give his girlfriend a few key details. One, that his childhood home looks like a palace; two, that he grew up riding in more private planes than cars; and three, that he just happens to be the country's most eligible bachelor.

On Nick's arm, Rachel may as well have a target on her back the second she steps off the plane, and soon, her relaxed vacation turns into an obstacle course of old money, new money, nosy relatives, and scheming social climbers.

Mina kommentarer:Den här boken är lite beroendeframkallande som en välgjord dramaserie. Det tar bara något kapitel att fastna och sedan vill jag "bara läsa lite till" då det nästan hela tiden är något som är på gång att hända.

Att läsa om väldigt rika personer är kanske inget nytt, men det hela känns nytt och spännande eftersom det till största delen utspelar sig i Singapore. Det finns en hel del fotnoter genom berättelsen med förklaringar vilket jag uppskattar, för det är mycket som är främmande för en europé som jag. Om det är sant eller inte, att det är så här det fungerar i Asien, har jag dock ingen aning om. Jag antar att det är lika främmande "det vanliga livet" som det är att tro att alla svenskar bor i Stockholms innerstad där de spontant handlar något för tiotusentals kronor på lunchen.

Det är flertalet olika karaktärer och berättelseperspektiv men jag känner inte att det är så svårt att hålla isär dem. Känner du att det är svårt att hålla reda på vem som är släkt med vem finns det även ett släktträd i början av boken att rådfråga. Jag gillade verkligen att få läsa ur alla olika perspektiv eftersom det gav karaktärerna mer djup. Hur de anses vara av andra och hur de egentligen är när de själva berättar historien kan verkligen skilja sig åt. Jag uppskattade också att det var lite olika sorters karaktärer. Några jag förfasas över, några jag känner med och någon som växte under historiens gång.

Jag tyckte den här boken var väldigt underhållande och beroendeframkallande. Sidorna flög fram utan att jag märkte det vilket ju alltid är ett gott tecken. Så för den som vill ha en lättläst bok för att fördriva några dagar med, under en semester till exempel, kan jag verkligen rekommendera att läsa den här.

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar