fredag 27 januari 2023

Fredagsläsning vecka 3

 Jag har inte bloggat på en evighet, bokbloggar känns rätt passé även om jag vet att det fortfarande finns ett helt gäng aktiva där ute. Men jag har de senaste månaderna känt ett starkt behov av att få skriva om min läsning, utan krav på fina bilder och hopp om interaktion som kommer med närvaron på instagram. Därför tänkte jag se om jag kan blåsa lite liv i bloggandet. Utan krav, kanske blir det inga fler inlägg framöver. 

🌸Fredagsläsning🌸

En youtuber jag följer lägger varje fredag ut ett avsnitt med "friday reads" där hon pratar om vad hon läst i veckan, vad hon läser just nu och vad hon planerar att läsa framöver. Jag tänkte jag skulle göra något liknande för det är roligt att gå tillbaka och titta på sedan för mig. 

Veckan som varit
Den här veckan har jag avslutat Gideon the Ninth av Tamsyn Muir som är en bok jag läst med Fantasygänget på Instagram. Det har varit en minst sagt udda läsupplevelse som det krävde en del, även efter att jag kom in i den. I början var jag otroligt förvirrad men det gav sig i alla fall hyfsat när jag kom in i den. 

Jag har också läst och bestämt mig för att lägga ned Our Missing Heart av Celeste Ng. Drygt 80 sidor fick den, vilket var ungefär 27% så jag känner faktiskt att jag gav den en ärlig chans. Jag älskade Ngs två andra böcker jag läst men kunde bara inte fastna i den här historien. Premissen med det semi-dystopiska samhället där politik och kamp mot staten så uppenbart kommer vara fokus kändes bara trist. Även om det är otroligt viktiga teman så är jag ofta totalt ointresserad av att läsa om det. 

Helgens läsning
Häromdagen började jag på Skriften i vattnet av John Ajvide Lindqvist när jag kände att jag behövde något lättillgängligt. Den uppfyller absolut de kraven och jag njuter av att läsa något som inte är skrivet på särskilt stort allvar. Det är trots allt boken han gav ut efter att ha blivit refuserat efter att först ha blivit tillfrågad att skriva nästa bok i Milleniumtrilogin. Bokens ena huvudperson är med om precis samma sak, samtidigt som de två huvudkaraktärerna är en könsomvänd version av Mikael och Lisbeth från ursprungsvärlden. Ja, ni hör ju! Den här boken har inte Ajvide skrivit i djupaste allvar utan som en rolig grej och antagligen lite i affektion också. 

Jag kommer även försöka orka läsa lite i This Woven Kingdom av Tahereh Mafi. Hjärnan fick slut på ork för engelsk fantasy i veckan men jag hoppas en helg åtgärdar det. Har bara läst ca 20 sidor hittills så har ingen åsikt, men del två släpps snart och jag måste bestämma mig för om jag tycker den är tillräckligt bra för att köpa även del två i en snygg men dyr version. 

Just det, läsningen av sjunde boken i Wheel of Time pågår också. Den har hamnat i skymundan den här veckan så vi får se om jag får ihop de tänkta kapitlen eller ej. Det blir en bonus i så fall. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar