fredag 3 februari 2023

Fredagsläsning vecka 4


 🌸Fredagsläsning🌸

Så blev det fredag igen och jag tänkte jag skulle summera veckans läsning lite. Här hemma har veckan kantats av förkylning för sonen som sedan spridit sig till oss andra. 

Veckan som varit
Den här veckan har jag hunnit avsluta båda böckerna som jag läste förra helgen. Skriften i vattnet av John Ajvide Lindqvist blev klar redan under  helgen faktiskt. Det var precis den lätta, snabba och kravlösa läsningen jag krävde och jag tyckte verkligen den var bra för vad den var. Jag avslutade även Gideon the Ninth på söndagen inför slutdiskussionen vilket gjorde att jag sedan kunde koncentrera mig på This Woven Kingdom

Trots stor och luftig text blev den inte klar i januari som jag hade tänkt. Jag insåg att det spelar ingen som helst roll vilket datum en bok bli utläst och jag kände mer för att ägna tisdagkvällen åt pussel,  så det var vad jag gjorde. Läsmässigt så gillade jag den tillräckligt för att beställa den apsnygga utgåvan av del två, även om jag inte är riktigt säker på att jag tycker berättelsen är värd pengarna. Ibland får man helt enkelt låta omslaget styra. Jag menar, titta bara hur snygg den är!

Jag har även läst de första kapitlen i The Bone Shard Daughter av Andrea Stewart som var januaris bok ur min TBR-burk. Gillar skarpt det lilla jag läst men känner att det är andra böcker som kräver mitt fokus för närvarande så den får stå lite åt sidan. 

Helgens läsning
I helgen kommer jag mest läsa A Crown of Swords av Robert Jordan, den sjunde delen i Wheel of Time. Jag hann inte läsa något alls i den förra helgen och plockade upp den för veckan först igår, så har legat efter i den läsplanen jag har med personerna jag läser den med. Det är långsam läsning men när jag väl läser den så älskar jag världen och karaktärerna och all onödig detaljrikedom. Så det gäller bara att jag ska ta mig tid till den helt enkelt. 

Eftersom jag är helt fast i pusselträsket för närvarande tror jag det kommer bli en del ljudbok också. Jag började lyssna på The Maid av Nita Prose häromdagen och även om jag har låga förväntningar efter att ha sett ett par, vars omdöme jag litar på, som inte var särskilt imponerade, så är den tillräckligt bra för att upprätthålla mitt intresse medan jag pusslar. 

Jag tror att det kan bli något annat läst i helgen också då jag tänker att jag ska börja på någon av böckerna jag har på min tbr för februari. Men då jag varken lagt ut det inlägget eller bestämt mig än får det bli lite spontant. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar