lördag 20 oktober 2018

Finns det björkar i Sarajevo? av Christina Lindström

Jag älskar böcker man fastnar i och inte kan lägga ifrån sig. Så har Christina Lindströms tidigare böcker varit för mig. Därför var det en självklarhet att skriva upp hennes nyaste bok på att läsa-listan. 

Lästes som: Inbunden
Förlag: B Wahlströms
Köpställen: AdlibrisBokus

Handling:
Kevin ska ta hand om sin bror Charlie, som har en funktionsnedsättning, när deras föräldrar för första gången ska åka tillbaka till sitt hemland Bosnien. Men så ringer Hannes och bjuder med Kevin till Liseberg. Hannes är Kevins enda kompis och besöket på Liseberg känns livsviktigt. Kvar hemma lämnas Charlie, med ett löfte om att Kevin snart är tillbaka.

På Liseberg finns även Hannes flickvän Linn och hennes kompis Amanda och de fyra har en magisk försommarkväll tillsammans. Men när Kevin kommer hem är Charlie försvunnen.

De fyra vännerna ger sig ut för att leta efter honom och under sökandet testas deras relationer och känslor kommer upp till ytan. Allt kommer att förändras.

Mina kommentarer:
Jag har gillat alla andra böcker jag läst av Christina Lindström. Det är något med hennes språk som gör att läsningen verkligen flyter på och hennes karaktärer känns alltid klockrena. Den här boken är inget undantag, även om jag önskar att den hade varit dubbel så lång så att alla karaktärer hade kunnat få egna storys och utvecklas. Nu är det bara Kevin som gör någon slags inre resa.

Berättelsen drivs framåt av Charlies försvinnande och sökandet efter honom, men bokens huvudsakliga tema tycker jag inte är Kevins oro över sin bror. Det blir det utlösande faktorn som tvingar Kevin att ta tag i sin blyghet och rädsla, men även börja fundera på allvar över den historia han indirekt är en del av genom sina föräldrars upplevelser.

Det enda jag tycker blir lite störande är Kevins ältande och oroande. Jag inser att det är trovärdigt, jag vet ju hur upprepande och irriterande mina egna tankar kan bli när jag kör fast. Men det blir lite jobbigt att läsa. Liksom den konstanta beskrivningen hon hur Hannes är så trevlig mot allt och alla. Även när Kevin ser honom i slutet så beskrivs han som den helylle kille vi alla redan förstått att han är. Jag gillar Hannes som karaktär men önskar han hade kunnat få lite fler karaktärsdrag. Vänskapshistorien mellan de båda killarna hade kunnat få spela en mer central roll. Faktum är att jag hade kunnat skippa kärlekshistorien helt och hållet och istället fått läsa en mer komplex vänskapshistoria. Då hade boken kanske blivit en fullpoängare!

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar