måndag 5 november 2018

Czentes Omega av Anna Jakobsson Lund

Jag har visserligen bara läst en bok av Anna Jakobsson Lund innan, men den gjorde mig otroligt sugen på att läsa mer av henne. Så när jag hörde att hon skulle släppa en science fiction-bok kunde jag knappt vänta.

Serie: Intergalaktiska Akademin #1
Lästes som: Häftad
Förlag: Annorlunda Förlag
Köpställen: Adlibris, Bokus, 
Recensionsexemplar: Ja

Handling:
Är du beredd att offra din sista chans för att rädda någon annan?

På Intergalaktiska akademin för elever med särskild problematik får unga tjuvar, mordbrännare och bedragare möjlighet att komma tillbaka till samhället. För att klara sig måste de visa att de har lämnat sitt gamla liv.

Men när fem elever upptäcker ett hot på akademin tvingas de in i en kamp där de inte kan lita på någon. Deras enda alternativ är att använda kunskaper som de gjort allt för att glömma.

Mina kommentarer:
Jag känner att jag är alldeles för dålig på att läsa scifi. Fantasy läser jag massvis men av någon anledning blir det aldrig av att jag läser science fiction, vilket är synd för jag gillar rymdberättelser. Den här boken är inget undantag.

Ni vet att ibland så klickar man bara med en författare. Karaktärsuppbyggnad, berättelsestil och skrivsätt, allting är precis på rätt sätt för att verkligen tilltala dig. Så är det för mig med Jakobsson Lund. Även om jag bara läst två av hennes böcker känner jag nog att jag kan konstatera det. För jag har inte mött något som helst motstånd i läsningen med varken den här eller Equilibrium. Det är bara en så himla härlig känsla att läsa i det tillståndet. 

Det här är början på vad som ska bli en serie, därför är stora delar av boken introduktion och uppbyggnad. Det tog några kapitel innan jag kände att jag hade grepp om karaktärerna, de är trots allt sex stycken som får sina röster hörda. Jag tyckte däremot aldrig att det blev rörigt. Inte överhuvudtaget. De olika karaktärerna är väldigt olika, främst i utseende eftersom de tillhör olika raser, och det tror jag hjälper till att hålla dem isär.

Jag tycker aldrig berättelsen blir tråkig. I början drivs den framåt eftersom Leonide är ny i gruppen och de (och vi) behöver lära känna varandra. Som läsare får jag sakta men säkert grepp om karaktärerna och deras färdigheter och hemligheter. Sedan sätter den igång på allvar och mot slutet blir det verkligen svårt att lägga den ifrån sig. Eftersom det är första boken i serien blir jag inte jätteförvånad när den slutar precis som det verkligen börjar hända saker. Jag ser verkligen fram emot att få läsa vidare om eleverna på akademin.

Enligt mig är det här en bok som passar oavsett om du är van att läsa science fiction eller ej. Den utspelar sig visserligen i rymden med rymdresor, främmande raser och konstig mat. Men i grunden är det en berättelse om vänskap, äventyr och en kamp mot de onda, vilket är lätt att känna igen sig i. Lägg sedan till ett fantastiskt spektra av karaktärer som besitter olika otroliga färdigheter, både mer och mindre lagliga, och har en fantastisk kemi sinsemellan så har du en fullträff. 

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

1 kommentar:

  1. Håller helt med dig i det du skriver! :) Längtar efter del 2 :D

    SvaraRadera