fredag 22 mars 2019

Helgfrågan vecka 12

Så var det helg igen, men eftersom jag bara går hemma och väntar nu infinner sig inte den där riktiga helgkänslan tyvärr. Tiden går otroligt långsamt för tillfället, inte ens läsningen känns superrolig för tillfället. Mest för att jag verkligen vill gå vidare till nästa skede i livet nu.

Jag tänkte däremot ta mig i kragen och svara på Mias helgfråga den här veckan. Hon skriver om recensionsexemplar, både förfrågade och överraskningar, som hon tycker minskat.

Hur upplever du att det är? Något förlag som det är svårare att få recensionsexemplar ifrån?

Jag har aldrig fått ett överraskningsexemplar i min bloggkarriär. Jag har fått några förfrågningar från mindre författare om jag vill läsa deras bok. Jag kollar alltid upp vad det är för bok och tackar ja om jag tycker den låter intressant samt att jag känner att jag har tid att läsa den inom en snar framtid.

Jag har frågat en del förlag efter böcker jag själv tycker låter spännande och upplever nog att det är ungefär 50/50 om de skickar. Men det ska tilläggas att jag är ytterst sparsam med förfrågningar, det kanske handlar om 10 frågor om året. 

Egentligen hade jag absolut velat ha fler recensionsexemplar. Men anledningen att jag frågar så sällan är att jag har så många böcker att läsa att jag får dåligt samvete av att fylla på min överfulla hylla med olästa böcker. Och att få en bok  är lika illa för mina bokhyllor som en köpt bok. Sedan får jag tag på många av de nya böckerna jag vill läsa ändå via biblioteket och Storytel. 

Bonusfråga: Har du tänkt gå på något trevligt kulturevenemang i vår?

Något kulturevenemang har jag nog inte inplanerat direkt. Det skulle vara ett årliga vårbesöket på Sofiero då, fast vet inte om det räknas som kultur. De brukar dock ha en utställning av något slag varje år så det är inte bara blommor och trädgård att titta på när man åker dit. 

9 kommentarer:

  1. Det dyker inte upp några överraskningsex min brevlåda heller. Jag får en del förfrågningar och som du kollar jag om det verkar vara något som jag vill läsa. Ibland tackar jag ja till en bok som inte är min grej, en barnbok till exempel. Då handlar det ju ändå inte om något som jag absolut inte vill läsa.

    SvaraRadera
  2. de mindre förlagen brukar vara mest intresserade. ibland frågar författarna själva. ibland frågar något förlag. ibland frågar jag.

    SvaraRadera
  3. bäst om man blir tillfrågad och att man har tid.

    SvaraRadera
  4. recensionsböcker bör man ta hand om.

    SvaraRadera
  5. Som nybloggare har jag inte riktigt vågat att fråga om recensionsex mest för jag antar att man måste typ ha 100+ följare för kunna få recensions exemplar xd

    SvaraRadera
  6. Tidigare tackade jag ja till nästan allt, jag var så nyfiken på alla böcker, men nu har jag blivit mer restriktiv och tackar nästan alltid nej till författare som ger ut på eget förlag. Jag kanske missar en riktigt lysande bok, men utbudet är så stort, så jag försöker hålla mig till böcker från förlag där texterna oftast arbetats igenom noggrannare.

    SvaraRadera
  7. Tror inte heller att jag fått något överraskningsex, har mer varit att jag fått förfrågan eller bett om någon. Men jag är nöjd med situationen, de (nya) böcker jag vill läsa får jag tag i på jobbet och/eller ljudbokstjänst ;)

    SvaraRadera
  8. Tror jag frågat efter recex endast tre gånger, och då handlade det om en och samma trilogi. Väldigt trevligt med förfrågningar från förlag och författarna själva. Spontanutskick kan var både bra och dåligt, man vill ju helst välja själv vad man vill läsa, men ibland kan något överraska oväntat positivt också... lite dubbelt alltså. ;)

    SvaraRadera
  9. Det är inte alltid en fördel att få överraskningsrecensionsexemplar för de ska ju läsas med, svårt att hinna med allt.

    SvaraRadera