onsdag 22 maj 2019

Det som göms i snö av Carin Gerhardsen

Deckare och thrillers är inte så ofta återkommande här, då jag överlag tenderar att tycka dessa böcker är väldigt lika allihopa. Men nu är det så att många av de nominerade till Årets bok i år verkar ha hamnat inom den kategorin. Så dessa böcker kommer jag nu att läsa och hoppas att det är någon som överraskar mig.

Lästes som: E-bok
Förlag: Bookmark Förlag
Köpställen: Adlibris, Bokus

Handling:
Ett otroget kärlekspar sätter sig i bilen för att hitta en avskild mötesplats. En ung, vilsen kvinna får oväntat lift av en främling. En man kör för fort på de snötäckta vägarna. Alla inblandade har passerat samma ravin. Men bara en har kört någon av vägen, bara en har lämnat någon att dö.

Från att inte ha känt till varandra knyts de samman av en eskalerande våldsspiral, och fastän ingen av dem känner till hela bilden är det ändå någon som vet tillräckligt för att berätta historien.

Mina kommentarer: 
Det som började bra för mig gick efter ungefär halva boken långsamt utför. Jag märkte att jag upplevde boken som både tråkig och förutsägbar. Min hjärna tänker kanske inte som alla andra för det är sällan jag upplever att den stora tvisten blir en tvist. Eller så är det för att jag har lärt mig att den du tror ska vara förövaren sällan visar sig vara det i slutet.

Språket och drivet är det däremot inget fel på i den här boken. Bladen vänds lätt och kapitlen är korta, precis som jag behöver för att känna att boken går snabbt att läsa. Karaktärerna är intressanta och jag gillar att vi får följa så många av dem mer på djupet. Deras tankegångar känns väldigt trovärdiga och äkta. Sedan var det faktiskt några gånger som jag höjde på ögonbrynen av förvåning när något avslöjades, det får jag ändå lov att säga.

Den här boken var absolut inte dålig men den blev inte mer än okej. För mig gör det att jag i efterhand önskar att jag lagt tiden på att läsa någon annan bok. Som exempelvis någon mer del ur Gerhardsens Hammarby-serie där jag ännu bara läst första boken, men som jag gillade.

Betyg på Goodreads: 2 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar