måndag 19 oktober 2020

TBR-taggen

För några veckor sedan blev jag taggad av Nellon Bookish (som ni numera hittar under Frunellon) att göra TBR-taggen. Tänkte att det kunde vara ett lagom måndagsinlägg medan jag ytterligare skjuter upp att skriva ihop förra månadens läsning. 

1. Vilken bok har du inte kunnat avsluta?
Jag är hopplöst bra på att avsluta böcker faktiskt. Även sådana som jag inte gillar. Däremot har jag läst Blonde av Joyce Carol Oates men läste äntligen ut den igår! Nu var det en omläsning av en bok så jag visste att jag gillade den. Men läsningen tog ändå emot så jag borde kanske inte läst den just nu när jag uppenbarligen inte kände för det. 

2. Vilken bok har du inte läst för att du inte haft tid?
Alla drygt 200 olästa böcker jag har i min hylla. Nej, men så himla mycket! Köpte Nina Wähäs Testamente på bokrean i våras och tänkte läsa den rätt omgående. Den är fortfarande oläst. Det har kommit så mycket emellan. 

3. Vilken bok har du inte läst än för att det är fortsättningen på en serie?
Lite konstigt formulerad fråga. Men jag har en hel del serier på gång jag borde läsa klart om det är så de menar. Den som tar emot mest att fortsätta på är The Wheel of Time. Har läst 2 av 14 böcker. 

4. Vilken bok har du inte läst än, eftersom den är helt ny?
Fick hem sproilans nya Bärarna av Jessica Schiefauer igår. Den släpptes i måndags. Så den har jag såklart inte hunnit läsa än. 

5. Vilken bok har du inte läst än, eftersom du har läst en bok av samma författare och den tyckte du inte om?
Oj, är dålig på att ge författare fler chanser ibland. Men kanske A Court of Thornes and Roses av Sarah J. Maas. Var inget fan av hennes Throne of Glass-serie (men läste såklart hela ändå när jag väl börjat). Har dock ACOTAR-trilogin hemma också och tror jag kanske kan gilla den bättre. 

6. Vilken bok har du inte läst än, för att du inte riktigt känner för det?

Har ingen särskild jag kan komma på här faktiskt. Vill läsa alla mina böcker men känner sug efter olika vid olika tillfällen. 

7. Vilken bok har du inte läst än eftersom den är gigantisk?
Får nog säga The Dragon Reborn som är tredje delen i tidigare nämnda Wheel of Time. Alla böckerna är riktiga tegelstenar. Läser vanligtvis tegelstenar utan problem men just Jordans serie skrämmer mig lite ändå. 

8. Vilken bok har du inte läst än, för att omslaget lockade och det sedan visade sig att den inte hade så bra recensioner?

Köper sällan böcker enbart på grund av omslaget. Men Such a Fun Age var jag superpeppad på när den först kom, och den är snygg. Har däremot förstått att många är besvikna på boken och dess innehåll. Vill ändå läsa den tror jag. 

9. Vilken bok avskräcker dig mest från din olästa hög?
Kan jag svara The Wheel of Time igen? Annars A Conjuring of Light av V. E. Schwab förresten. Sista delen i The Darker Shade of Magic-serien. Boken är tjock och jag har inte tyckt de två första var så bra som jag hade förväntat mig. Men vill ändå avsluta såklart. 

10. Tagga någon!
Jag har dålig koll på bokbloggar nu för tiden. Men kanske Vargnatts Bokhylla inte har gjort den här? 

1 kommentar:

  1. Tack för taggen! Tror jag har gjort den någon gång men går ju att göra igen om det är ett tag sen :D

    SvaraRadera