torsdag 3 november 2016

Drömstjuvarna av Maggie Stiefvater

Jag påbörjade Kretsen-serien för många år sedan när första boken kom ut på svenska. Minns att jag fullkomligt älskade boken och inte kunde förstå hur jag skulle kunna vänta på del två. När Drömtjuvarna sedan äntligen kom ut köpte jag den på studs, läste om första boken och sedan hände inget mer. Jag vågade inte riktigt fortsätta eftersom jag dels var rädd för att bli besviken på fortsättningen och dels tyckte den var sjukt bra men psykiskt jobbig att läsa. Nu har jag däremot äntligen bestämt mig för att fortsätta. Dock har inte fjärde boken kommit ut på svenska än vilket gör att jag drar mig lite för att läsa del tre på en gång. Är det någon som vet när den kan tänkas komma? Självklart lär jag även varna för SPOILERS för den som inte läst första delen. Då får du sluta läsa här och ta och leta upp Kretsen istället.

Baksidetext:
När Adam, Gansey och Ronan mötte Blue förändrades deras liv på ett dramatiskt sätt. Nu händer det igen leylinjerna som leder runt den förtrollade skogen Cabeswater har vaknat. Allt ställs på sin spets.

Ronans märkliga, svårtydda drömmar håller på att ta över hans liv, och han måste nu försöka bemästra sina övernaturliga förmågor. Finns det ett samband mellan drömmarna och den försvunna skogen?

Ungdomarna får höra talas om en relik, ett märkligt ting som kan förse sin ägare med möjligheten att stjäla drömmar. Samtidigt känner de alla att en gåtfull och olycksbådande kraft närmar sig, som om nå gon eller något till varje pris vill komma över reliken.

Mina kommentarer:
Min oro var inte berättigad för jag älskade den här boken också. Har läst andra böcker av Stiefvater som jag inte gillat alls men den här serien har hon verkligen lyckats med! Är smått förälskad i alla karaktärer men är head over heels för Ronan i den här boken. All mystik som fanns kring honom i den första delen får sin förklaring här. Visserligen gör det honom lite mindre mystisk och missförstådd, vilket ju är charmiga egenskaper hos en bad boy (och gör att jag känner mig så klyschig som faller för det), Men förklaringarna gör honom till en mycket djupare och mer intressant karaktär. Att kunna drömma fram saker låter också så sjukt häftigt! 

En annan favorit är ju annars Blue. Såklart. Hon är så cool, även om jag tyckte hon hade lite för lite plats i den här boken. I vanliga fall brukar jag känna att författare har gjort sina böcker onödigt långa men i det här fallet skulle jag snarare säga tvärtom. Stiefvater hade väl kunnat klämma inte lite mer i varje del så vi hade kunnat få följa alla karaktärer på djupet. För är det något dåligt jag skulle säga om den här boken är det att det ibland är lite svårt att hänga med. Förutom att det förväntas att läsaren har lite koll på ley-linjer och Cabeswater och allt vad det nu är, så hoppar det mellan scener och berättarsperspektiv ibland. Det ger mig en känsla av att jag missar något i historien. Men i relationer till allt annat som är underbart så är det bara en petitess. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar