torsdag 7 september 2017

Helgfrågan vecka 36

Så var det återigen snart dags för helg. I vanliga fall brukar jag tycka att det går så långsamt men den här veckan har bannemig gått svinfort. Det är ändå rätt skönt när det innebär att det nu är helg igen. Den här veckan är det faktiskt jag som har hittat på frågan upptäckte jag. Mia bad om lite hjälp i sin blogg att få tips på frågor och jag gnuggade mina tankeknölar lite. En av dem var:

Den mest sorgsna boken du vet? 

Nu kan man ju tycka att jag borde ha en klart svar när jag nu hittade på den själv. Men icke. Det var mer att jag ville läsa alla andras svar och få tips på sorgsna böcker till när man känner att man vill läsa en sådan. Jag tror att jag har nämnt detta förut, men jag kan vad jag minns aldrig gråtit av en bok. Mitt hjärta är inte stenhårt, för jag tycker det är sorgligt. Men det gör mer ont i mig än att det kommer tårar. Men för att svara på frågan kan jag nämna två böcker av en favoritförfattare, nämligen Peter Pohl.

Jag saknar dig, jag saknar dig! är uppenbart sorglig eftersom den handlar om Tina vars tvillingsyster Cilla dör. Tina blir kvar och måste lära sig leva själv.


Janne, min vän är en annan och där är sorgen mer krypande. Den är inte uppenbart sorglig utan det handlar mer om vad läsaren förstår genom att läsa mellan raderna. Men efter att ha läst den så många gånger och vet precis vad som händer så gör det ont i mig redan i första kapitlet.



14 kommentarer:

  1. Känner till den första, men har inte läst något av Pohl.

    SvaraRadera
  2. Jag känner till böckerna men har inte läst.

    SvaraRadera
  3. Har inte läst någon av de böckerna.

    SvaraRadera
  4. Den första boken är en bok jag aldrig kommer läsa. Klarar inte av att läsa om sånt.

    SvaraRadera
  5. Känner till båda böckerna och jag vill minnas att jag läst den första.

    SvaraRadera
  6. Jag saknar dig jag saknar dig, låter som en riktigt sorglig bok :(

    SvaraRadera
  7. Har valt bort Pohl. Han är alltför svart för mig.

    SvaraRadera
  8. Har inte läst något av Peter Pohl och har inga planer på att göra det heller.

    SvaraRadera
  9. har inte läst Peter Pohl. ska nog inte göra det heller

    SvaraRadera
  10. Jag har läst en annan bok av Peter Pohl om en tjej som fick en tumör, ja jösses vad jag grät. Det finns också en historia kring boken, jag och min äldsta dotter skulle läsa boken högt för yngsta dottern, som har lite problem med läsning. Jag och min äldsta dotter fick turas om att läsa för vi lipade så, däremot yngsta dottern satt helt oberörd.

    SvaraRadera
  11. Känner inte till den här författaren, verkar som väldigt sorgliga böcker, undviker nog helst sådana nu.

    SvaraRadera
  12. Jag såg filmen Jag saknar dig jag saknar dig och den var enormt sorglig!

    SvaraRadera
  13. Peter Pohl skriver så bra böcker. Jag läst båda. Janne min vän, åh, nostalgiläsning på hög nivå. Vi läste den i skolan på mellanstadiet. Den var helt ny då. Högläsning med svärta.

    SvaraRadera