lördag 23 september 2017

Papperssjälar av Emma Johansson

Som bekant är jag oerhört svag för papperstranor, så till den grad att jag valt att tatuera in en på min kropp. När jag såg det här omslaget visste jag således att jag skulle vara tvungen att läsa boken. Eftersom jag hittade den på Storytel blev det att jag lyssnade på din som ljudbok. Det var en bra uppläsare så jag kan rekommendera den i det formatet.

Handling från Adlibris
Emilia är inte så peppad på livet längre. Hon har inte varit det sen den där dagen förra våren när Theresia blev påkörd av tåget. Men varför påverkar det Emilia så mycket? Det var en fruktansvärd olycka, och hela skolan sörjer, men Emilia var aldrig nära vän med Theresia. Bara ytligt bekanta. Men det är något med den populära tjejens död som stör henne. Något som gör den nya vänskapen med Viktor, Theresias äldre bror, riktigt jobbig.Ingen annan förstår varför Emilia förändrats så mycket, eller varför hon är så obekväm i Viktors sällskap. Men sanningen är att Emilia har en hemlighet som rör Theresias död. En hemlighet som kan förändra allt.

Mina kommentarer: 
Ibland kan det vara svårt att riktigt sätta fingret på vad det är som fångar en med en bok. Så är det för mig med den här. Visserligen handlar boken om en katastrof som nyligen inträffat och en hemlighet som vi tidigt förstår att huvudpersonen gömmer. Men det är en rätt så vanlig plotline i en bok. Det är heller inget så där jättespeciellt med huvudpersonen Emilia eller de runt omkring henne. Ändå så tycker jag att den här boken var lite extra bra.

Det kanske har med språket att göra. Eftersom jag lyssnade på den här boken kan jag inte svara på det för det blir något helt annat när jag inte får läsa orden själv. På sätt och vis slår det mig nu att jag har svårare att se om det är ett språk jag gillar eller inte då jag lyssnar. Jag brukar mer fokusera på hur uppläsaren väljer att gestalta texten. Så då är det kanske till uppläsaren Sofia Pekkari jag ska rikta mitt beröm.

Om vi sedan ska nämna de viktiga händelserna i den här boken så tycker jag att den där grejen med projektet som involverar hela skolan känns lite för otrolig. Jag förstår varför, det är ett bra sätt att få ihop två personer som inte tidigare känner varandra och tvinga dem att umgås. Och det kanske är en rätt så liten skola. I mitt gymnasium så hade det dock aldrig fungerat. Och det där hemligheten var lite av ett antiklimax. Jag hade liksom redan förstått vad det var, och läste hela boken med den vetskapen. Däremot kanske tanken inte var att avslöjandet av hemligheten i sig var det viktiga utan hur karaktärerna reagerade vid avslöjandet.

Jag gillar hur som helst den här boken riktigt mycket. Den skildrar en sån där härligt trovärdig vardag, samtidigt som den kretsar kring extremt speciella omständigheter. Du kan känna igen dig så väl, samtidigt som du vet (eller kanske snarare hoppas i detta fall) att samma sak inte kommer hända dig.

Betyg på Goodreads: 4 av 5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar