onsdag 6 juni 2018

Eliza och hennes monster av Francesca Zappia

Jag tycker det är kul att det kommer fler och fler böcker som handlar om livet på internet. Inte bara att karaktärerna chattar lite med sina kompisar utan att de verkligen har sitt sociala liv på nätet. Det ger också utrymme för att leka med olika sorters medier i texten.

Originaltitel: Eliza and Her Monsters
Lästes som: E-bok
Förlag: Modernista
Köpställen: Adlibris, Bokus
Rec-ex: Ja, jag fick e-boken av förlaget

Handling:
I verkligheten är artonåriga Eliza Mirk blyg, knepig, smart och helt utan vänner.
På nätet är hon däremot en supersuccé: under sitt alias LadyConstellation skriver och ritar hon den otroligt populära serien Monsterhavet som har miljoner fans och läsare.
Eliza kan inte ens föreställa sig att hennes riktiga tillvaro ska kunna mäta sig med den hon lever i på nätet - åtminstone inte förrän den nye pojken Wallace Warland börjar på hennes skola och Eliza inser att den verkliga världen kanske inte måste vara så hemsk ändå.
Men så råkar Elizas alter ego bli avslöjat, varpå allt ställs på spel: hennes serie, hennes relation till Wallace och hela hennes tillvaro.

Mina kommentarer:
Den här boken var precis så mysig och lättläst som jag hade förväntat mig. Vi får ta del av chattkonversationer mellan Eliza och hennes vänner vilket jag alltid tycker är ett kul inslag. I dag är det ju också ett väldigt naturligt sätt att kommunicera. Jag tror nästan mer jag chattar med mina vänner än smsar nu för tiden. Vi får även se lite bilder och serierutor från den serie som Eliza är upphovsmakare till. Väldigt roligt, även om jag tycker det är lite för lite för att få en bild av historien som hon skriver och vad som gör den så populär.

Jag väntade väldigt länge på tvisten jag visste skulle komma, i och med att den står på baksidan, och tycker nog den kunde ha kommit lite tidigare. Det hade gått att göra historien efter det lite större tycker jag. Annars gillade jag verkligen karaktärerna i den här boken och hur de utvecklas under berättelsens gång. Eliza är en trovärdig huvudperson som jag tror många har lätt att känna igen sig i. Minus det här med att hon är författare till en superkänd onlineserie då. Men att föredra att leva sitt liv på nätet och vara en helt annan person med sina onlinevänner än med de människor man möter i verkliga livet.

Sidorna flög fram och jag tycker den hade ett bra tempo. Med jämna mellanrum hände det intressanta saker som förde historien framåt och gjorde att du bara ville läsa lite till. Jag vet att Zappia skrivit fler böcker, men har för mig jag hört att de är rätt olika den här. Hur som helst är jag lite nyfiken på att läsa mer av henne nu.

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

1 kommentar: