lördag 2 juni 2018

Every Heart a Doorway av Seanan McGuire

Den här serien har jag sett och hört en uppsjö av positivitet av på booktube. Folk har hyllat den och älskat den och inte kunnat sluta prata om den. Så när jag sprang på de tre delar som finns utgivna på biblioteket lånade jag dem på direkten.

Serie: Wayward Children #1
Lästes som: Inbunden
Förlag: Tor.com
Köpställen: Adlibris, Bokus, Bookdepository

Handling:
No Solicitations
No Visitors
No Quests

Children have always disappeared under the right conditions; slipping through the shadows under a bed or at the back of a wardrobe, tumbling down rabbit holes and into old wells, and emerging somewhere... else. But magical lands have little need for used-up miracle children.

Nancy tumbled once, but now she’s back. The things she’s experienced... they change a person. The children under Miss West’s care understand all too well. And each of them is seeking a way back to their own fantasy world. But Nancy’s arrival marks a change at the Home. There’s a darkness just around each corner, and when tragedy strikes, it’s up to Nancy and her new-found schoolmates to get to the heart of the matter.

No matter the cost

Mina kommentarer:
Att ha för höga förväntningar är aldrig bra när du börjar läsa en bok, för det leder nästan alltid till besvikelse och lägre betyg. Jag kan ärligt säga att jag hade förväntat mig en helt annan historia. Det kändes också som att jag måste missa något eftersom jag inte känner mig så golvad av den som alla andra verkar göra. Det var en bra bok, men det var ingen fantastisk bok enligt mig.

Every Heart a Doorway är dock en väldigt fin liten bok. Den är under 200 sidor men ändå lyckas det kännas som en riktig berättelse. Författaren har fått med karaktärsbeskrivningar och -utvecklingar, en intrig och en upplösning. Själva grundidén med en skola för barn som kommit tillbaka från andra världar är helt genial. Jag hade inte haft något emot att få läsa en berättelse om varje barn och deras äventyr när de gick genom dörren.

Överlag är det här en väldigt bra berättelse. Hade jag inte saknat den förväntade skimrande känslan när jag läste hade betyget nog slutat på en fyra. Jag tycker titeln och omslaget är så himla fina och inger mig med en känsla jag sedan saknade i boken. Det kan kanske ha att göra med de världar som historiens huvudkaraktär och hennes vänner har besökt. Inte riktigt de "andra världar" som jag föreställer mig att jag skulle hamna i om jag hittade en dörr. Nu börjar jag känna att en omläsning i framtiden kanske är en bra idé. Chansen är stor att jag uppskattar den här boken mer då när jag vet premisserna från början.

Betyg på Goodreads: 3 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar