måndag 2 juli 2018

Peter Pan av J. M. Barrie

Jag har alltid älskat historien om Peter Pan och äventyren i Landet Ingenstans. Men ärligt talat är det Disneys version jag har älskat. För liksom med så många klassiker som de har filmatiserat så tar man deras historia för den riktiga. När jag hittade den här supersnygga utgåvan bestämde jag mig därför att jag behövde läsa den ursprungliga berättelsen.

Lästes som: Soft Cover
Förlag: Puffin
Köpställen: Adlibris, Bokus, Bookdepository

Handling:
One starry night, Peter Pan and Tinker Bell lead the three Darling children over the rooftops of London and away to Neverland - the island where lost boys play, mermaids splash and fairies make mischief. But a villainous-looking gang of pirates lurk in the docks, led by the terrifying Captain James Hook. Magic and excitement are in the air, but if Captain Hook has his way, before long, someone will be walking the plank and swimming with the crocodiles...
Mina kommentarer:
Jag har absolut inga problem att läsa böcker på engelska i vanliga fall, men när det kommer till den här boken kände jag att jag nog missade lite längs vägen. Den är skriven på ett eget sätt och det fanns en del lite äldre ord som jag helt enkelt inte förstod. Vilket får mig att vilja läsa den igen, på svenska, för att uppfatta alla nyanser.

Berättelsen är så välkänd, samtidigt som den öppnar upp för nya insikter. Disneys Peter Pan är visserligen också egenkär och övermodig. Men här blir det så mycket mer uppenbart att han egentligen bara tänker på sig själv och alla fula knep han tar till för att få sin vilja igenom. Tingeling tycker jag å andra sidan framställs på ett bättre sätt här, men det är nog för att hon inte får riktigt lika stor plats som i Disneys version. Annars är det verkligen mycket intressant att läsa hur Barrie får mig som läsare att till exempel förstå att det är jag som är korkad om jag inte tycker det är normalt att ha en hund till nanny.

Den här berättelsen är lite mörkare och allvarligare än den version jag är van vid. Men är ändå full av äventyr, fantasi och helt fantastiska påhitt. Gillar du historien om Peter Pan ska du läsa den här, för du kommer högst troligt att både skratta av igenkänning och häpna över hur du kan ha missat de underliggande orsakerna till saker vi fått se i filmen.

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

1 kommentar:

  1. litet trevligt fynd:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2017/11/peter-pan-i-kensington-gardens.html

    SvaraRadera