söndag 1 september 2019

Three Dark Crowns av Kendare Blake

Eftersom jag inte tänkte att jag skulle börja på några nya serier det här året så känns det som att jag inte gör annat. Men den här serien tyckte jag lät så intressant, även om jag har läst lite blandade recensioner om den.

Serie: Three Dark Crowns #1
Lästes som: Inbunden
Förlag: Harper Teen
Köpställen: Bookdepository, Bokus, Adlibris

Handling:
In every generation on the island of Fennbirn, a set of triplets is born—three queens, all equal heirs to the crown and each possessor of a coveted magic. Mirabella is a fierce elemental, able to spark hungry flames or vicious storms at the snap of her fingers. Katharine is a poisoner, one who can ingest the deadliest poisons without so much as a stomachache. Arsinoe, a naturalist, is said to have the ability to bloom the reddest rose and control the fiercest of lions.

But becoming the Queen Crowned isn’t solely a matter of royal birth. Each sister has to fight for it. And it’s not just a game of win or lose…it’s life or death. The night the sisters turn sixteen, the battle begins.

The last queen standing gets the crown.

Mina kommentarer:
Jag tyckte den här boken lät väldigt intressant och det börjar bra med att systrarna introduceras och vi försöker förstå hur politiken fungerar i den här världen. Men en bit in så känns det som att författaren glömmer bort sin grundidé med boken. Det händer inte särskilt mycket och det lilla som händer är inte relevant för att föra handlingen framåt. Jag har läst en hel del kritik om att boken är tråkig och långsam, och jag förstår den. Personligen är jag inte en läsare som kräver att det händer en massa, så just den biten hade jag inte så stora problem med. Däremot att de tre drottningarna, som borde planera hur de ska mörda varandra, mest verkar lalla omkring och ha relationsproblem av olika slag är jag inte så imponerad av.

En youtuber jag tittade på sa att det här från början bara skulle blivit en duologi, men att den sedan utökades till fyra böcker. Kanske är det därför författaren kände sig tvungen att dra ut på berättandet och slänga in allt onödigt. För när handlingen faktiskt utvecklas så är det bitvis riktigt bra. Speciellt på slutet blir det spännande och författaren lyckas överraska mig.

Själva världen tycker jag dock är svagt uppbyggd. Jag förstår faktiskt inte riktigt varför tronföljden fungerar som den gör och vad det skulle få för konsekvenser om det inte skulle efterföljas. Varför behöver systrarna döda varandra just nu och inte om tio år? Det är även lite diffust var och varför den förra drottningen inte är med i bilden. För att inte gå in på något som skulle spoila kan jag bara konstatera att det vi får veta inte riktigt går ihop. Men det är kanske något jag får svar på i nästa bok, för jag kommer ändå läsa vidare.

Betyg på Goodreads: 3 av 5 stjärnor

1 kommentar:

  1. Jag har svårt att förstå varför serier som kan klara sig och vara riktigt bra på två-tre böcker prompt ska bli längre...

    SvaraRadera