måndag 14 oktober 2019

A Darker Shade of Magic av V. E. Schwab

Då jag försöker avsluta serier jag påbörjar är det så många nya serier jag vill läsa som får stå åt sidan. Det här har varit en av dem som jag brukar gå och klappa på i hyllan ibland och önska att jag fick läsa. Men så var det ett litet gäng som skulle läsa den tillsammans på Instagram och jag valde att hänga på. Mina förväntningar var väldigt höga.

Serie: Shades of Magic #1
Lästes som: Paperback
Förlag: Tor Books
Köpställen: Bokus, Adlibris, Bookdepository

Handling:
Kell is one of the last Travelers-magicians with a rare, coveted ability to travel between parallel universes, connected by one magical city. There's Grey London, dirty and boring, without any magic, and with one mad king-George III. Red London, where life and magic are revered-and where Kell was raised alongside Rhys Maresh, the rougish heir to a flourishing empire. White London-a place where people fight to control magic, and the magic fights back, draining the city to its very bones. And once upon a time, there was Black London. But no one speaks of that now.

Officially, Kell is the Red Traveler, ambassador of the Maresh empire, carrying the monthly correspondences between the royals of each London. Unofficially, Kell is a smuggler, servicing people willing to pay for even the smallest glimpses of a world they'll never see. It's a defiant hobby with dangerous consequences, which Kell is now seeing firsthand.

Fleeing into Grey London, Kell runs into Delilah Bard, a cut-purse with lofty aspirations. She first robs him, then saves him from a deadly enemy, and finally forces Kell to spirit her to another world for a proper adventure. Now perilous magic is afoot, and treachery lurks at every turn. To save all of the worlds, they'll first need to stay alive.

Mina kommentarer:
Först och främst vill jag säga att jag älskar den här världen och dess karaktärer. Jag är även otroligt förtjust i Schwabs skrivsätt. Det är enkelt men ändå så innehållsrikt och hennes dialoger är stundtals så fyndiga. Med det sagt måste jag säga: men.. För det är tyvärr så att jag ser en hel del problem i berättelsen. Det drog ner läsupplevelse lite och gjorde att jag inte kunde älska den fullt ut.

Jag tycker vi börjar med det jag älskar. För jag älskar vad författaren bygger upp med de olika världarnas London och hur de ligger på samma ställe men är så totalt olika. Jag älskar Kell och den roll han har som Antari och en av de få som kan resa mellan de olika världarna. Jag älskar Lila och hennes fantastiska färdigheter och skarpa tunga. Som ni kan höra så finns det så mycket som talar för den här boken. Jag gillar verkligen humorn i boken som stundtals blir rent av dräpande. Schwab lyckas verkligen att beskriva den värld hon bygger upp så den känns närvarande och äkta.

Men som jag nämnde innan så finns det tyvärr en del mindre bra grejer. Det största problemet jag hade med boken var alla små trådar som påbörjas utan att det sedan händer något med dem. Jag var övertygad om att jag skulle avsluta den första boken och vara så ivrig på att fortsätta med den andra. Istället är allting löst på ett väldigt simpelt sätt med tanke på hur mycket tid som lades ned på att bygga upp världarna och allting runt omkring. Jag vet ju att det kommer mer i efterföljande böcker, men det lämnas ingen som helst öppning för en fortsättning vilket gör att det känns som att författaren glömt bort vad hon skrev i början av boken. Jag lämnas full av frågor om de saker som togs upp men aldrig fullföljdes. Det blir lite av ett anti-klimax.

Jag är dock beredd att bortse lite från det här eftersom jag vet att det kommer mera. Nu är jag mer än redo att dyka ned i de olika Londonarna igen och förhoppningsvis få lite mer klarhet i en del av allt jag undrar. 

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar