tisdag 1 oktober 2019

Minirecension: 3 x deckare

Att jag läser deckare eller kriminalromaner hör inte till vanligheterna. Nu råkar det ha blivit så att jag läst tre stycken i genren senaste månaden. Här kommer mina tankar i korthet om dem, från bäst till sämst.


Den nionde graven av Stefan Ahnhem


Boken utspelar sig före händelserna i första delen, när Risk fortfarande bor kvar i Stockholm. I första boken gavs det lite hintar om vad som fått honom att flytta till Helsingborg och det här är alltså svaret på det. Som i första boken är det en komplicerad utredning med oväntade vändningar, som inte blir lika oväntade eftersom jag är förberedd på Ahnhems sätt att skriva den här gången. Överlag känns historien lite spretigare än i den första boken. Men den lyckas få mig att vilja svepa boken i ett nafs och slutet gör att jag läser snabbare och snabbare för att få veta vad som ska hända. Så den får fortfarande väl godkänt av mig.

Betyg 4 av 5 stjärnor


Stormvarning av Maria Adolfsson


Det här är andra boken som utspelar sig på den fiktiva ön Doggerland som ligger mellan Danmark och Storbrittanien, där vi följer kriminalinspektören Karen Eiken Hornby. Jag gillar ön som Adolfsson bygger upp och tycker det är intressant ju mer vi får veta om den (hade älskat en roman om ön utan deckarinslaget). För mig är behållningen i boken att få följa Karen och de runt omkring i deras privatliv. Polisarbetet är inte det jag gillar bäst men det är tillräckligt intressant och spännande för att jag ska gilla boken. Det jag minst gillade var slutet, som var alldeles för likt slutet på första boken. Därför blev boken inte mer än okej.

Betyg 3 av 5 stjärnor


Mr Mercedes av Stephen King


Kings försök till att skriva en deckare, eller suspense thriller som det står på boken, börjar bra. Perspektivet skiftar mellan en pensionerad polis och förövaren av ett av de brott han aldrig löste. Stundtals är det riktigt obehagligt, stundtals är det riktigt spännande. Men mest är det lite tråkigt, rätt så stereotypt och slutet blev ett antiklimax för mig.

Betyg 2 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar