måndag 21 oktober 2019

Blynätter av Anna Jakobsson Lund

Det här är den snyggaste boken jag sett i år! Jag är otroligt svag för den här mörkgrönturkosa färgen och önskar att jag kunde ha den på alla mina ägodelar. Blynätter råkar även vara en av de böcker jag sett fram emot mest i år. Inte minst eftersom de två böcker jag läste av henne förra året seglade upp som årets bästa böcker.

Serie: Metallsviten #1
Lästes som: Häftad
Förlag: Annorlunda Förlag
Köpställen: Bokus, Adlibris
Recensionsexemplar: Ja. Tusen tack Anna!

Handling: 
Elsa Madigan är bara ett lyckat uppdrag ifrån att äntligen avancera i rövarbandet. Men en papperslapp med några bleknade ord får henne att riskera allt.

Finn Gailis sägs vara den starkaste reliktämjaren i sju socknar. Han hoppas att det ryktet ska skydda honom. Att ingen ska förstå hur skör hans kraft egentligen blivit.

Jeroen Albring är folkdomare, svuren att stå på sanningens sida. Men för tio år sedan dömde han en oskyldig. Snart kommer det att få konsekvenser.

Under blynatten korsas folkdomares och rövares vägar. Mötet sätter igång en kedja av händelser som hotar att slå sönder världen.

Mina kommentarer: 
När jag började läsa gjorde jag mitt bästa att hålla mina förväntningar låga, men det var svårt på grund av det jag nämnde i min inledning. När en älskad författare ger ut nytt är önskan att den nya boken ska överträffa de tidigare alltid närvarande hos mig. Men jag känner ändå att jag lyckades läsa den utan att jämföra med de böcker jag läst tidigare av Anna. Vilket fungerar så bra tack vare att Blynätter är totalt olik karnevalisk fantasy och skolor i rymden.

Berättelsen utspelar sig i en värld med tydlig inspiration från ett Norrland där arbetarrörelsen gör sitt bästa för att sätta sig upp mot de stora klyftor som skapats efter den industriella revolutionen. Det som skiljer Norrlanden åt från det verkliga Norrland är främst den magi, eller kraft, som finns i världen i form av materia och reliker. Det är ett komplicerat magisystem som jag inte riktigt känner att jag fått grepp om än. Förhoppningsvis kommer det klarna i framtida böcker.

Det här är den första boken i en serie (eller svit) på okänt antal böcker, och det märks tydligt då det är mycket information som ska nå läsaren, både om världen och alla karaktärer. Jag måste säga att det tog ungefär halva boken innan jag kände att jag hängde med någorlunda i vem som var vem och varför de gjorde som de gjorde. Det var också först då jag till fullo kunde slappna av och förlora mig i boken. Samtidigt som läsningen till en början kändes lite seg uppskattar jag när författaren tar sig tid att bygga upp sin värld ordentligt, utan att låta det gå ut över berättelsen. Vi har väl alla varit med om "info-dumps", där vad du behöver veta bara slängs i ansiktet utan något egentligt sammanhang. Effektivt men inte så kul att läsa.

I historiens fokus har vi ett flertal olika karaktärer som alla är unika på sitt eget sätt. Jag har svårt att välja en favorit för de är alla intressanta på sitt eget sätt. Jag tycker Anna gör ett fantastiskt jobb i att sakta men säkert mejsla fram personernas inre så att vi tillslut har mer förståelse för deras agerande och drömmar. Det hindrar mig dock inte från att sucka och skrika lite inombords när de gör dumma val. Trots att jag känner att jag fick rätt bra grepp om de fyra karaktärer vars perspektiv vi får läsa ifrån, känner jag att det finns massvis kvar att utforska inom dem. Det är så mycket jag vill förstå och annat jag hoppas på ska hända. Jag tror mig nämligen ha snappat upp små ledtrådar som Anna har placerat ut i vissa personers agerande. Men jag kan också ha helt fel.

Min förhoppning är att det blir några böcker i sviten för i den här första boken öppnas det verkligen upp till en helt fantastik värld. De sista 60 sidorna av boken var precis så där bra som jag hade velat ha den hela tiden och jag blev besviken när den var slut. Nu är jag känslomässigt investerad i karaktärerna och deras strävan och känner mig inte beredd att lämna dem. Det har ju precis börjat!

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar