fredag 17 februari 2023

Fredagsläsning vecka 7


 Jag insåg idag att jag nog legat en vecka fel i rubrikerna till dessa inlägg sedan jag startade, haha. Hur som helst, vecka 7 är det tydligen den här veckan och det har blivit dags för den sedvanliga uppdateringen. 

Veckans läsning
Jag läste ut Rule of Wolves av Leigh Bardugo förra helgen, faktiskt samma kväll som jag skrev det. Kan avslöja att det blev en timmes senare sömn den kvällen än vad jag brukar för att jag verkligen ville läsa klart. Det är inte ofta jag läser sent nu för tiden och det var riktigt mysigt, men inte riktigt lika mysigt nästa morgon när den levande väckarklockan inte tog hänsyn till att mamma somnat senare. Boken var mycket bra tyckte jag, även om serien varit snäppet segare än de tidigare i samma värld. Vet att många varit besvikna på den här men jag tycker absolut att böckerna har sin plats i det här universumet. Det ger en chans att lära känna en del tidigare karaktärer lite närmare och jag hade inte velat vara utan det. 

Sedan var planen att läsa i påbörjade böcker eller påbörja en ny bok och jag hade bestämt mig för att det skulle bli The Amber Spyglass. Men så hörde Jasmine på Bokugglor av sig och undrade när vi skulle kompisläsa A Reaper at the Gates av Sabaa Tahir som vi hade pratat om, och vi bestämde oss för att starta direkt. För min del var den en omläsning inför att ta mig an sista boken. Jag har också hunnit läsa ut boken under veckan och, liksom de tidigare delarna i serien, upplevde jag den som bättre än vad jag mindes! Det är inte ofta det är så, men den här serien följer en väg som jag inte riktigt förväntar mig av YA, och jag minns att första gången jag läste den var jag lite besviken för jag väntade mig något annat efter vad den första boken la upp för karaktärerna. Nu när jag läser om och vet vad jag har att förvänta mig så hade jag inte velat ha det på annat sätt. För det här är äntligen en YA-fantasy som inte är en förklädd kärlekshistoria utan där fantasyelementen och den stundande katastrofen och politiska intrigerna får ta den platsen som behövs. 

Häromdagen plockade jag helt spontant också upp Vänligheten av John Ajvide Lindqvist och efter att A reaper at the Gates var slut i förrgår så vände jag allt fokus på den. Nästan från första sidan så svepte berättelsen och språket fast i mig! Jag läser så mycket på engelska nu för tiden att jag glömmer hur snabbt och lättsamt det går när man läser en riktigt bra bok på svenska. 

Helgens läsning
Förutom att jag garanterat kommer fortsätta läsa i Vänligheten i helgen, och kanske till och med läsa klart den om jag får mycket lästid, så tror jag också att jag ska börja på Godkiller av Hannah Kaner. Vi är ett gäng som ska läsa den tillsammans och jag är extremt peppad eftersom boken är svinsnygg och låter himla bra. Jag trodde faktiskt att det skulle vara en ensamstående bok men kollade precis upp den och det är tydligen första delen i en trilogi. 

Sedan lyssnar jag också på ljudbok medan jag pusslar ibland. Har påbörjat ett 3000-bitars och lyssnar för närvarande på sjätte delen i Doggerland-serien av Maria Adolfsson, Nödvändigt ont. Den här precis släppts och ja, liksom med böckerna om Ruth Galloway kan jag inte låta bli att lyssna även om de numera är sådär bra. 

2 kommentarer:

  1. Jag tycker att du är cool som läser så mycket på engelska, jag läser så himla långsamt att det alltid blir översättningar (om inte svenska redan är originalspråk, såklart). Men när jag lyssnar på ljudböcker brukar det vara på engelska i alla fall, hehe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är faktiskt en vanesak, i början gick det inte snabbt på engelska för mig heller men har läst på engelska i säkert 15 år eller något. Jag tycker däremot att engelska ljudböcker är lite jobbiga för att jag inte är så van vid det. Tappar lätt fokus vid ljudbok och behöver koncentrera mig än mer när det är på engelska. ;)

      Radera