fredag 24 februari 2023

Fredagsläsning vecka 8


 Den här veckan har varit en trött och tung sådan, men jag hoppas att helgen ska bjuda på lite lugn och solsken. Förra helgens våriga väder som jag såg fram emot levererades visserligen, men jag ramlade och slog i knät och fick ett rejält skrubbsår som fortfarande gör ont, även om det börjat läka såklart. Minns inte när jag hade skrubbsår sist, känner mig som åtta år igen, haha.

Veckans läsning
I samma trötta anda som resten av veckan har gått i känns det även som att min läsning skett i ett töcken. Var tvungen att anstränga mig för att ens komma ihåg vad jag har läst. Jag skrev förra veckan att jag skulle börja läsa Godkiller, och det hände inte. Däremot så plockade jag en trött kväll upp Kackerlackorna av Jo Nesbø och den tog inte många dagar att läsa ut. Jag brukar i stort sett aldrig fysiskt läsa deckare längre, de få jag faktiskt konsumerar sker oftast som ljudbok, men jag har hans Harry Hole-serie i bokhyllan (de första sex böckerna då, för har inte köpt på mig nya på länge) sedan över 10 år tillbaka när jag fortfarande brukade läsa genren med nöje. I somras bestämde jag mig för att ge serien en sista chans innan den rensas ut och började läsa om från början. Jag vet inte om det är för att det var rätt tillfälle, eller om boken faktiskt var bra men jag hade en trevlig lässtund och tyckte inte den var riktigt lika tråkig och förutsägbar som en deckare kan vara. Till skillnad från första boken mindes jag inte heller upplösningen lika bra vilket säkert kan ha bidragit. 

Jag har även läst vidare i A Crown of Swords av Robert Jordan de kvällar jag känt att hjärnan varit lite mer med och idag lyssnade jag klart på Nödvändigt ont av Maria Adolfsson medan jag pusslade en sväng. Även den boken var bättre än jag trodde så jag kanske bara har en välvillig inställning till deckargenren den här veckan, haha. Jag har även påbörjat Ödets Svärd av Andrzej Sapkowski, den andra novellsamlingen i Witcherserien, som e-bok, för att försöka maxa mitt Storytel-abonnemang sedan de ändrade priser och jag bytte till ett där man får lyssna/läsa 100 timmar per månad. Jag har ca 10 dagar kvar och har inte ens kommit i närheten av att använda hälften, vilket känns som slöseri med pengar. Jag har inte kommit mer än ca 20% in i boken och tycker ärligt talat den är lite tråkig. Jag kommer dock härda ut eftersom det är en novellsamling och de sällan fångar mig som romaner. Jag vill nämligen ge de kommande huvudböckerna en chans men har hört att man först ska läsa de två novellsamlingarna som finns. 

Helgens läsning
I helgen ska jag läsa ut A Crown of Swords! Jag har i skrivande stund ca 110 sidor kvar, vilket i den här mastodontboken med miniliten text är ungefär två kvällars läsning. Det bör gå. Jag ska även försöka
komma så långt jag kan i Ödets svärd och välja en ny ljudbok. Sedan tror jag inte det kommer finnas så mycket mer tid för läsning faktiskt. Vi är i slutet på månaden och det brukar få mig att vilja koncentrera mig på böcker jag har igång istället för att plocka upp nytt, i hopp om att hinna avsluta någon innan månaden är slut. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar