tisdag 29 oktober 2019

Tisdagstrion: Spännande och otäckt

Temat för veckans tisdagstrio hos Ugglan & Boken är mycket passande med tanke på att det är halloween vilken dag som helst. Nämligen spännande och otäckt. Jag är riktigt feg när det kommer till läskiga saker. Jag uppskattar inte skräckfilmer överhuvudtaget, men behärskar skräcklitteratur bättre eftersom det är lättare att ta paus från. Du slipper även den läskiga musiken vilket hjälper!  Men en del läskiga böcker har jag allt läst.



1. Färjan av Mats Strandberg
Det här är den enda boken jag läst av Mats Strandberg hittills (förutom Engelsfors-serien han skrivit tillsammans med Sara Bergmark Elfgren) och den gav mersmak! Det är obehagligt, blodigt och otäckt på en Finlandsfärja. Efter att jag läste den var jag väldigt glad att jag inte brukar åka på kryssning.

2. Prästgårdens hemlighet av Tobias Söderlund
Den här boken riktar sig visserligen till åldern 9-12, men för mig som är väldigt skrajsen av mig är den perfekt. Berättelsen är lagom läskig men jag vågar ändå gå och lägga mig på kvällen. Men känner du några skräckälskande barn i din närhet hade jag verkligen satt den här boken i händerna på dem omedelbart!

3. Människohamn av John Ajvide Lindqvist
Trots att jag säger att jag inte gillar skräck så läser jag ju tydligen en del läskigt ändå. För jag älskar det mesta som Ajvide Lindqvist har skrivit. Måste nog säga att Människohamn är den boken jag tycker är bland de mest obehagliga men samtidigt hyfsat lättillgänglig. Hans trilogi Platserna är också obehaglig, men också väldigt konstig. Inte att rekommendera att börja med.

12 kommentarer:

  1. Färjan och Människohamn har jag läst. Väldigt läskiga båda två.

    SvaraRadera
  2. Skräck är inte riktigt min grej heller.Har inte läst någon av de här böckerna. Tack för tips!

    SvaraRadera
  3. Är du skrajsen av dig, som läst Färjan och allt?! Jag skulle förmodligen inte ens klara barnboken, ha ha!

    SvaraRadera
  4. Färjan och Prästgårdens hemlighet har jag läst och gillat! Ajvide Lindqvist borde jag verkligen läsa något av, han borde ju passa mig :)

    SvaraRadera
  5. Böcker som jag hört talas om men inte läst. Tack för tipsen.

    SvaraRadera
  6. Prästgårdens hemlighet är jag nyfiken på. De andra har jag läst.

    SvaraRadera
  7. Färjan har jag läst och jag tyckte att den var helt gräslig. välskriven, men ändå. Ajvide Lindqvist brukar jag inte läsa. Vampyren i Blackeberg tyckte jag dock var oväntat bra

    SvaraRadera
  8. Strandberg har dykt upp på många ställen idag och jag kan helt klart förstå varför!

    SvaraRadera
  9. Färjan har jag läst. Den är ruggig! Men bra.

    SvaraRadera
  10. Jag älskar också Ajvide Lindqvist. Människohamn läste jag för inte så längesedan - av någon anledning hade jag missat att läsa den tidigare. Färjan är riktigt otrevlig men välskriven. Prästgårdens hemlighet blir jag nyfiken på - läser gärna barnböcker.

    SvaraRadera
  11. Åh, den hemska färjan dyker upp här och där. Troligen för blodig för mig. Prästgårdens hemlighet vore kanske mer lagom.

    SvaraRadera
  12. Bokomslaget för Prästgårdens hemlighet ser så härligt läskigt ut! :) Färjan gav jag upp, men Människohamn läste jag dock färdigt.

    SvaraRadera