onsdag 4 november 2020

Serier jag skulle vilja läsa om

Jag älskar att läsa om böcker! När det gått ett tag brukar det smyga sig på en otrolig längtan efter att få återvända till en viss berättelse och få uppleva den igen. För mig är det inget problem att jag redan vet vad som händer. Omläsningar gör jag lika mycket för att det är välbekant som för att få upptäcka saker i berättelsen som jag inte såg första gången. Till exempel tidiga indikationer på en viss karaktärs utveckling som inte kommer förrän senare i berättelsen. 

Här kommer en lista på serier som jag för tillfället känner en stor längtan till att läsa om. Jag tänker mig att ett par av dem nog ska bli någon slags utmaning för nästa år. De är alla absoluta favorit, så har jag det sagt och behöver inte upprepa det för varje serie. 


Korpringarna av Siri Pettersen
En nordisk fantasyserie som handlar om Hirka. I första boken får vi följa henne när hon får reda på att hon är ett odinsbarn - en svanslös person från en annan värld som sprider röta omkring sig. Jag föll pladask för första boken och älskar Hirka. De resterande delarna har väldigt olika inriktning och för många, mig inkluderad, blev det lite av en chock att läsa andra boken. När jag hade vant mig så insåg jag att jag ändå gillar serien som helhet även om jag tycker första boken är absolut bäst. 


The Raven Cycle av Maggie Stiefvater
Magiskt och drömlikt med fokus på vänskap. Även om den ena huvudkaraktären, Blue, i början på första boken får reda på att om hon kysser sitt livs kärlek kommer han att dö. Det här är en serie jag delvis vill läsa om för att känna att jag har förstått den ordentligt. Det är nämligen mycket som kan kännas snurrigt mitt i allt det magiska. Anledningen att jag älskar den här serien är för karaktärerna och de relationer som byggs upp mellan dem. 


Skuggserien av Maria Gripe
Den här serien har inte så tydliga inslag av magisk realism som en del andra av Maria Gripes böcker har. Men den är ändå lite magisk och mystisk, speciellt de två mellersta böckerna. I den första följer vi Berta vars familj får en ny jungfru, Caroline. Caroline är spännande och uppfriskande men också väldigt intresserad av familjens gamla fotografier. Senare i serien utvecklas den till en berättelse med gotiska inslag då vi reser till slottet Rosengåva och får träffa tvillingarna Arild och Rosilda som är i behov av sällskap. Även om alla böcker är bra så är de två mellersta mina absoluta favoriter. Det finns även en tv-serie efter de tre första böckerna som jag också tycker är bra. 




Serien om Micke av Peter Pohl
Det här är inte en officiell serie men alla fem böcker följer karaktären Micke genom uppväxten, från det att han i första boken heter Henrich till att han blir Micke genom flera olika hem. Det mesta av historien i de senare böckerna kretsar kring Mickes tid på Sommarhemmet, från att han går komma dit första gången som barn till att han som vuxen är föreståndare och försöker rädda det från nedläggning. Det här är en stundtals brutalt jobbig men samtidigt underbar serie. Mycket tack vare Peter Pohls otroliga skicklighet i att beskriva känslor utan att sätta ord på dem. 

1 kommentar:

  1. De två första böckerna i Maria Gripes serie läste jag i skolan och älskade! Men läste aldrig färdigt serien så det vill jag göra någon gång :)

    SvaraRadera