fredag 27 november 2020

Skräck för 9-12 åringar (eller lättskrämda vuxna)

Som barn läste jag en del Kalla kårar-böcker i min jakt på att bli skrämd. Jag vill minnas att jag tyckte det var lite ruskig men har inte vågat läsa om dem som vuxen. Något säger mig att jag hade blivit besviken på kuslighetsnivån idag. 

Dagens barn har turen att ha en drös av BRA skräcklitteratur att ta del av och jag tänkte dela med mig av några tips här. Två författare jag har läst (och böckerna har jag fått som recensionsexemplar) och en författare jag vill läsa. 



Tobias Söderlund - Serien om Spökkameran

Jag har skrivit om första delen i den här serien förut (här hittar ni den recensionen), men känner efter att nu har avslutat serien att jag inte kan tipsa nog om den. Även om jag blir lite småskrajsen nu också önskar jag att böckerna hade funnits när jag själv var barn för jag tror att de hade varit snäppet vassare då. Det som gör det här till väldigt bra böcker är att de inte bara är ute efter att skrämmas. Huvudpersonen Vanessa har kompisproblem och andra sorters bekymmer som också får ta plats även om huvudfokus hela tiden ligger på det övernaturliga. 


Madeleine Bäck - Skräcktimmen

Ett måste för alla som älskar att sitta och berätta skräckberättelser i grupp. Boken innehåller massvis med korta skräckisar som jag tror lämpar sig utmärkt för mörka nätter utomhus runt brasan. Jag blev som vanligt lite skrämd men också otroligt imponerad över hur läskiga historierna blir genom att sluta på rätt sätt. Jag tycker överlag att många klassiska spökhistorier slutar lite för tidigt, precis innan man förstår att det faktiskt är något övernaturligt som händer. I den här boken är det tydligt att det är spöken och andar i görningen. 

Tips: För tonåringar har Bäck också skrivit serien Vattnet drar som är en fantastisk svensk skräckberättelse i bruksmiljö. 



Ingelin Angerborn - Mebeltrilogin

Det kanske är lite konstigt att tipsa om en serie som jag själv inte har läst än, men jag har stora förhoppningar på Angerborns serie efter att ha läst om den på flera ställen. Bara titlarna tycker jag verkar lovande då det är något kusligt diffust över de numrerade platserna. Jag har Sal 305 i bokhyllan, vilket också är boken jag är mest nyfiken på då jag har en stor fascination för skräck i sjukhusmiljö.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar