fredag 17 maj 2019

Allt jag fått lära mig av Tara Westover

Jag tror inte det finns en enda social kanal där jag inte sett eller hört om den här boken. Det talas om den i alla superlativ som finns och därför kände även jag mig tvungen att läsa den såklart.

Originaltitel: Educated
Lästes som: E-bok
Förlag: Natur & Kultur
Köpställen: Bokus, Adlibris

Handling:
På en gård vid bergets fot i Idaho bor Tara Westover med sina föräldrar och sex syskon. På somrarna hjälper hon sin mamma att koka örter och på vintrarna arbetar hon i sin pappas skrotverkstad. När hon får ett stålrör genom benet, eller när hennes storebrors ben börjar brinna, åker familjen inte till sjukhuset, hennes mamma behandlar såren med örtomslag. Familjen är mormoner och survivalists de lever helt avskärmade från samhället.

Tara är 17 år när hon för första gången sätter sin fot i en skola. Hon har aldrig hört talas om Förintelsen, Kennedy, Martin Luther King.
Allt jag fått lära mig är den amerikanska författaren Tara Westovers internationella bästsäljare om en uppväxt där hon lär sig att förbereda sig för domedagen istället för att plugga matte och historia och umgås med andra barn. Hennes storebror blir den som kommer hem med nyheten att det finns en annan värld bortom gården en värld som kan ge henne ett helt annat liv.

Mina kommentarer: Jag har inget annat val än att hylla den här boken, precis som alla andra har gjort. Av den enkla anledningen att den här så himla intressant. I början har jag lite problem med språket, det är lite stolpigt och tidslinjen hoppar en del. Men det är snabbt glömt för jag vill bara läsa lite till, hela tiden.

Dragplåstret i den här boken är Tara och hennes liv. Jag förundras och förfasas över vad hon får uppleva under sin uppväxt. Det är svårt att förstå hur hon kan tillåtas växa upp under sådana omständigheter, utan en ordentlig skolgång ens. Eftersom så många av barnen uppenbarligen har läshuvud också så blir det ännu värre. Men hemskolning är ju väldigt vanligt i USA. Tara imponerar verkligen med sin strävan efter att vilja utbilda sig och den inre kamp hon för mot det hon en gång fått lära sig.

Den här boken får mig ofta att vilja skrika av frustration för att jag inte kan förstå hur ignoranta människor kan vara. Just därför är den viktig och jag förstår att den tagits emot som den gjort. Varje person blir salig på sin tro sägs det ju, och Taras familj är ett levande bevis på det. Det ger ett intressant perspektiv på ens eget liv och jag kan inte annat än rekommendera er att läsa den här boken. Troligtvis kommer den ta slut i ett nafs.

Betyg på Goodreads: 4 av 5 stjärnor

1 kommentar:

  1. Blev också verkligen frustrerad under läsning. Helt galet hur hennes andra familjemedlemmar bara kan gå med på allt hon utsätts för och skydda hennes bror speciellt.

    SvaraRadera