tisdag 14 maj 2019

Manhattan Transfer av Katja Hvenmark-Nilsson

Trots att jag befann mig i bebisbubblan bestämde jag mig för att tacka ja till ett exemplar av den här boken när jag fick en fråga från författaren. Omslaget tilltalade mig (jag älskar gult!) och den lät som en bok som var enkel att ta sig igenom i mitt lite ofokuserade tillstånd.

Lästes som: Häftad
Förlag: Hoi Förlag
Köpställen: Bokus, Adlibris

Tack till författaren för recensionsexemplaret!

Handling: 
Manhattan Transfer är en rapp feelgood om Vienna Anderzén från Linköping som efter en traumatisk separation reser ensam till New York. Hon flyttar in i ett kollektiv i Brooklyn och upptäcker plötsligt nya sidor av sig själv i sällskap med den sargade levnadskonstnären Courtney Wilson och hunden Play.

Vistelsen i New York blir en omtumlande inre och yttre resa, och hon inser hur mycket en människa kan förändras av en ny geografisk och social kontext. När Vienna slutar vara turist och kastas rätt in i stadens hårda livsvillkor inser hon vidden av sin kapacitet. För att överleva och vinna i betongdjungeln måste hon slänga präktigheten och kontrollbehovet åt sidan och bli streetsmart.

Mina kommentarer: 
Jag kände snabbt när jag började läsa att jag skulle få vad jag hade hoppats på av den här boken. Den innehåller det mesta du vill att en feelgood ska. En huvudkaraktär du både suckar åt och skrattar med. En handling som hela tiden drivs framåt och gör att läsningen flyter på. Intressanta bikaraktärer med sina egna historier (jag hade faktiskt önskat att en del av dessa historier hade fått ännu större plats, då jag ibland tyckte de var mer intressanta). Samt ett mål som du håller tummar och tår för att huvudkaraktären ska nå. Mer än så går väl inte att önska?

Olikt de flesta andra är jag väldigt svag för vardagliga skildringar. Därför kände jag i början av boken att jag verkligen inte ville att Vienna skulle resa till New York. Jag hade gärna varit kvar i hennes vanliga men komplicerade liv i Sverige. Men resa gjorde hon ju ändå och det var bra både för hennes skull och för min. Hennes vardag i New York var nämligen mycket roligare att läsa om.

Boken ger mig en genuin känsla av livet i New York, även om jag aldrig varit där annat än genom populärkulturen. Jag kan rekommendera den till alla som brukar uppskatta en bra feelgoodroman som låter en drömma sig bort för en stund.

Betyg på Goodreads: 3 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar