måndag 25 november 2019

Det slutna sällskapet av Elisabeth Klehfoth

Tidigare i höstas läste jag Den hemliga historien av Donna Tartt. Den här boken sägs vara för oss som älskar den boken, så därför var jag såklart väldigt intresserad av att läsa.

Originaltitel: All These Beautiful Strangers
Lästes som: E-bok
Förlag: Modernista
Köpställen: Bokus, Adlibris
Recensionsex: Ja

Handling:
Charlie Calloway har ett liv som andra skulle döda för. Trots att hon bara är 17 år befinner hon sig i toppen av samhällets näringskedja. Men hon plågas fortfarande av sin mammas försvinnande för tio år sedan, och hon kämpar med familjens mörka historia.
I ett försök att slå sig fri från sitt förflutna kastar sig Charlie ut i studentlivet på den prestigefyllda skolan Knollwood som samlar New Englands unga elit. Snart blir hon en del av skolans innersta krets. Dessutom uppvaktas hon av »A-gruppen«, ett hemligt elitsällskap, ökänt för att terrorisera fakulteten, administrationen och sina fiender.
För att bli medlem måste Charlie delta i Spelet, en utdragen och diabolisk lek som kommer att äventyra hennes vänskaper och rykte liksom hennes plats på skolan. Snart börjar nuet och det förflutna att smälta samman, och Charlie tvingas konfrontera fruktansvärda sanningar om sin familj, sin skola och om sitt eget liv.

Mina kommentarer:
Att läsa den så nära inpå Den hemliga historien var nog inte så bra av två orsaker. För det första kunde jag inte låta bli att jämföra karaktärer, språk och handling. För det andra kände jag att berättelsen inte var lika spännande för att jag trodde mig veta vad som skulle hända. Jag tänkte att det måste ju finnas en anledning att böckerna jämförs. Nu är de här berättelserna inte alls lika (och de har dessutom olika målgrupper), men har ändå en del gemesamt. Något har hänt, men läsaren vet inte hur eller varför. Boken utspelar sig även delvis på en internatskola och kretsar kring ett speciellt gäng. Där tar likheterna slut, och jag tänker också sluta jämföra böckerna. 

Jag gillade den här boken, men känner ändå att det var någonting med den som skavde. Jag vet inte om det var mina förväntningar, eller något i berättelsen. Jag tror det var att Charlie kändes väldigt distanserad, även om det är i hennes huvud vi befinner oss. Det var som att jag aldrig riktigt lyckades få grepp om henne eller vad hon kände. Faktum är att jag kände att karaktärerna inte var porträtterade så bra överlag. Det kändes som att de tilldelades en egenskap och sedan var de färdiga. Väldigt enkelt och stereotypiskt. 

Något jag däremot gillade var hur berättelsen var uppbyggd. För även om Charlie är huvudpersonen så får vi se tillbakablickar ur dåtiden och där skiftar perspektivet mellan karaktärerna som var viktiga i det som skedde då. Det blir väldigt spännande till slut, då vi får fler och fler ledtrådar i samma takt som Charlie själv får reda på saker. Ibland ligger vi till och med lite före henne. 

Jag ångrar absolut inte att jag läste den här boken. Mot slutet ville jag så gärna veta vad som hänt att jag inte kunde lägga den ifrån mig och min bebis fick leka själv bredvid mig när han vaknade så jag hann läsa klart. För de som bryr sig mer om handlingen än karaktärerna så tror jag också att det här kan vara en riktig fullträff. 

Betyg på Goodreads: 3 av 5 stjärnor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar