lördag 28 december 2019

Hur gick det med 2019 års utmaningar?

Om några dagar är året till ända och därmed har det blivit dags att se hur jag klarade av årets utmaningar. För att göra det enkelt för mig har jag bara kopierat inlägget från början av året, och lagt till en liten kommentar för varje grej.

Goodreadschallage

Som vanligt sätter jag ett mål på Goodreads. De senaste åren har jag haft en lite lägre summa men tänkte i år vara lite galen och höja den lite, med tanke på hur bra förra året gick. Så att läsa 75 böcker 2019 är mitt nya mål.

Hur det gick?
Avklarat! Jag har i skrivande stund läst 103 böcker i år! Någon gång i våras insåg jag att det gick väldigt bra och satte ett eget mål på 100 böcker men lät målet på Goodreads vara kvar på 75 och det klarade jag av redan i oktober. 

Läsa från min egen bokhylla

I år testar jag något nytt som kan bli succé eller stort fiasko. Men istället för att ha några små utmaningar om vad jag vill läsa slår jag ihop dem och skapar helt enkelt fyra olika listor med böcker ur min bokhylla jag ska ha läst när året är slut. Det är väldigt blandat hur länge de har stått i hyllan och totalt handlar det om 38 böcker från min hylla. Det hade varit en otrolig bedrift att faktiskt klara av detta.

Hur det gick?
Ej Avklarat! Det här var nog lite för ambitiös. Nedan har jag i alla fall strukit över de jag faktiskt läste. Två av de jag strukit över håller jag på att läsa nu och hoppas jag ska hinna med innan året är slut. Men gör jag inte det så räknar jag med dem ändå för kommer ha kommit mer än halvvägs på båda. Mest nöjd är jag ändå med att jag fick avslutat en del serier i år.

Böcker jag vill läsa
1. Children of Blood and Bone - Tomi Adeyemi
2. Kärlekens antarktis - Sara Stridsberg
3. Lyckan är en sällsam fågel - Anna Gavalda
4. Miraklet - Emma Donoghue

5. Lilla stjärna - John Ajvide Lindqvist
6. Spinning Silver - Naomi Novik
7. The Essex Serpent - Sarah Perry
8. A Sudden Appearance of Hope - Claire North
9. Tidsklyftan - Jeanette Wintersson
10. The Song of Achilles - Madeline Miller
11. Britt-Marie var här - Fredrik Backman
12. Kafka på stranden - Haruki Murakami

Tegelstenar
Med det syftar jag på böcker som är över 500 sidor.
1. Den hemliga historien - Donna Tartt
2. Steglitsan - Donna Tartt
3. Vi, de druknade - Carsten Jensen
4. Dödgrävarens dotter - Joyce Carol Oates
5. The Dragon Reborn - Robert Jordan
6. The Shadow Rising - Robert Jordan

Klassiker
För länge sedan hade Expressen en serie där de gav ut en massa klassiker. Jag köpte allihop och håller sakta på att beta av dem. Så vill läsa de sex nästa på tur i utgivningen.
1. Döden i Venedig - Thomas Mann
2. Markurells i Wadköping - Hjalmar Bergman
3. Främligen - Albert Camus

4. Den gamle och havet - Ernest Hemingway
5. Stäppvargen - Hemann Hesse
6. Mosippan - Elise Johansson

Serier jag vill avsluta
Throne of Glass - Sarah J. Maas
1. Queen of Shadows
2. Empire of Storms
3. Tower of Dawn
4. Kingdom of Ashes


The Raven boys - Maggie Stiefvater
5. The Raven King


Sagan om Klanen Otori - Lian Hearn
6. Vid hägerns skarpa skriv
7. Och himlens vida väv

Första lagen - Joe Abercrombie (De böcker som finns på svenska och som jag äger för inser nu att det kommit fler böcker som aldrig översatts)
8. Det yttersta argumentet bok 1
9. Det yttersta argumentet bok 2
10. En god fiende bok 1
11. En god fiende bok 2 

Six of Crows - Leigh Bardugo
12. Crooked Kingdom

Neapelkvartetten - Elena Ferrante
13. Det förlorade barnet

Malin Fors - Mons Kallentoft (Det här är den sista boken i serien jag äger, sedan vet jag inte om jag fortsätter att läsa dem) 
14. Den femte årstiden

Köprestriktioner

Det kändes under förra året som att jag var rätt duktig på att inte köpa så många böcker. Ändå så kan jag inte påstå att det känns som att mina olästa böcker har minskat. Så för att verkligen se till att det blir en skillnad i min hylla i år så sätter jag hårda krav på mitt bokköpande.

Under 2019 får jag köpa som mest 1 bok/månad. Det vill säga att 12 nya böcker får hitta in under året. Undantaget är recensionsexemplar för det är jag redan väldigt försiktig med att fråga efter. Annars är det biblioteket/storytel som gäller för nya böcker jag verkligen vill läsa.

Hur det gick?
Ej Avklarat! I september så skrev jag ett inlägg om vad jag köpt, och insåg att jag redan då köpt mer än 12 böcker i år. Sedan dess har jag faktiskt bara köpt en till. Men det innebär ändå att jag köpt 14 nya böcker i år, om jag räknat bort sådana jag redan läst och som av andra anledningar inte räknas med. Jag är rätt nöjd ändå, samtidigt som min rationella sida inser att antalet böcker som faktiskt hittat till min bokhylla är betydligt fler och det borde vara det som räknas. 

1 kommentar:

  1. Ser ut som det gick bra ändå, det brukar ju vara svårt att bara ta de böcker som står nära till hands i hyllan hehe ;)

    SvaraRadera