tisdag 23 juni 2020

Böcker lästa i maj

Förra månadens sammanfattning blev hopplöst försenad och nu är maj månads sammanfattning inte mycket bättre den heller. Jag måste verkligen ta och skärpa mig! Månaden var hur som haver en mycket bra läsmånad. Även om inte böckerna har varit fler än vanligt har det varit en del tjockare. 

Antal lästa böcker: 9 stycken
Böcker från min egna bokhylla: 4 stycken


The Song of Achilles - Madeline Miller
En retelling om Akilles och Patroklos, utifrån den senares perspektiv. Jag är inte så införstådd i hur den ursprungliga myten går, men uppskattade ändå den här boken väldigt. Språket är fantastiskt och historian likaså, även om den bitvis blev lite seg. En fantastisk kärlekshistoria.

Northern Lights (His Dark Materials #1) - Philip Pullman
En efterlängtad omläsning av Den mörka materian, den här gången på engelska. Är minst tio år sedan jag läste serien sist så det var på tiden. Jag älskar den lika mycket i vuxen ålder som jag gjorde alla gånger jag läste den som barn. Men kanske av en annan anledning nu. Äventyret Lyra är med om är häftigt, men världen, politiken och dynamiken mellan karaktärerna är otroligt!

An Unkindness of Magicians - Kat Howard
Det här är något så ovanligt som en ensamstående fantasyberättelse. Det tog ett bra tag att komma in i världen och historien. Men 1/3 igenom kände jag äntligen att jag började hänga med och oj, vad bra den blev då! Tror den här boken hade vunnit massvis på en omläsning. För världen är så himla fascinerande. Önskar egentligen att det fanns fler böcker.

    

Min mörka Vanessa - Kate Elizabeth Russell
Berättelsen visade sig inte riktigt vara vad jag hade trott. Jag har ändå sett den beskrivas som en thriller och hade förväntat mig mer spänning och kanske någon utredning eller något. Istället är det mer fokus på karaktärerna och hur deras dåtid har påverkat deras nutid. Den var fortfarande bra, men lite långsam. Och otroligt obehaglig.

Ljusklotets mysterium (Spökkameran #2) - Tobias Söderlund (recension på Instagram)
Andra delen i Söderlunds skräckserie för barn. Inte riktigt lika spökligt obehaglig som den första men ändå  rätt så ryslig. För mig var det inte det övernaturliga problemet som var det hemskaste. Försvunna barn är tufft att läsa om, särskilt sedan jag fick ett eget. Men jag imponeras återigen av författarens berättelseförmåga och ser så mycket fram emot att min son blir gammal nog för att få läsa och skrämmas av den här också.

Brevvännerna - Eli Åhman Owets (Ljudbok)
Mysig feelgood som fokuserar kring brevväxling. Jag gillade att huvudkaraktärerna är i 50-års åldern och att den utspelar sig på landsbygden till stor del. Jag gillade inte otroheten som förekommer samt en del andra val karaktärerna gör. När den var slutläst kände jag mest att jag hade kunnat låta bli att läsa den.


Inte som du - Johanna Schreiber & Ida Ömalm Ronvall
En ungdomsbok där de bytt på könsrollerna. Jag gillade berättelsen i grunden, framförallt för att jag är svag i berättelser där en populär och en inte så populär person blir kära. Däremot kände jag att fokus ofta låg på att åter igen beskriva det matriarkala samhället, vilket tog fokus från karaktärer och berättelsen. Den fungerar nog däremot jättebra för att läsa, belysa, jämför och diskutera med ungdomar i samma ålder som karaktärerna.

Rött, vitt och kungligt blått - Casey McQuiston (Ljudbok)
Läste den här boken på engelska förra året och när den släpptes på svenska fick jag ett sug efter att läsa (lyssna) om den. Dock var den inte riktigt lika bra andra gången. Jag uppskattar fortfarande den romanstiska berättelsen och humorn. Däremot ser jag en del problem som jag inte upplevde vid min första läsning. Som att Henry i stort sett inte har ett enda karaktärsdrag förutom att han är gay, prins och väldigt sluten. Jag hade velat ha mer för att verkligen förstå varför Alex faller för honom, mer än för att han är snygg.

The Final Empire (Mistborn #1) - Brandon Sanderson (recension på Instagram)
Äntligen påbörjade jag den här serien som stått i min hylla i flera år. I början var jag nervös, inte minst när den var rätt så seg. Men det visade sig bara vara nödvändig uppbyggnad för sedan satte berättelsen fart. Och jag vågar kanske hoppas på att ha hittat en ny favoritserie. 


Under månaden läste jag egentligen också Det yttersta argumentet, bok 1. Men då boken är uppdelad i två på svenska och jag ser dem som en enhet dyker den upp i junis sammanfattning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar