tisdag 2 juli 2019

Tisdagstrion: Amerikanska favoriter

Nu har det blivit dags för något nytt. Det är Ugglan & Boken som tar upp stafettpinnen efter Johannas tisdagslista och lanserar Tisdagstrion. Kul att någon fortsätter tycker jag, så att jag får någonting att blogga om.

Temat för premiärtisdagen är Amerikanska favoriter eftersom det är amerikanernas nationaldag på torsdag. Det är ett väldigt brett tema känner jag och får på en gång lite ångest över att komma på mina tre bästa romaner. Men med risk för att ha glömt någon jag gillar ännu bättre kommer här tre jag verkligen gillar!

  

1. Julie Otuska är en amerikansk författare med rötter från Japan. Hon har skrivit två korta små pärlor som båda behandlar japaner i Amerika under första halvan av 1900-talet. Särskilt gillar jag Vi kom över havet. 

2. Charlotte Perkins Gilman var verksamt i skiftet mellan 1800-talet till 1900-talet och beskrivs som en tidig feminist. Det enda jag har läst av henne är det verk hon är mest känd för, The Yellow Wallpaper. En fantastiskt obehaglig novell om en kvinna som blir galen av den vila hon tilldelas för att tillfriskna efter en förlossning. Historien ska vara sprungen ur författarens egna upplevelser av förlossningsdepression. 

3. Joyce Carol Oates måste jag ha med på listan trots att jag långt ifrån älskat alla böcker jag läst av henne. Ett par har jag till med och rent av avskytt. Men en som jag ständigt läser om är hennes ungdomsbok Stor i Käften (Big Mouth & Ugly Girl på engelska). Den handlar om Matt som råkar skämta om skolbombning vilket får stora konsekvenser för honom och Ursula som egentligen inte känner Matt men är den enda som verkar ställa upp för honom. 



13 kommentarer:

  1. Har läst alla dina tre och är speciellt förtjust i Otsukas bok. Riktigt bra! Har inte läst så många av Oates, så har mycket där att se fram emot. Tack för dina tips!

    SvaraRadera
  2. helt obehagliga böcker undviker jag, Otuskas bok finns oläst i min bokhylla, min trio:
    http://hannelesbibliotek.blogspot.com/2019/07/amerikanska-favoriter-tisdagstrion.html

    SvaraRadera
  3. Vi kom över havet har jag läst. Joyce Carol Oates har jag flera böcker olästa i bokhyllan så jag lär ju läsa lite av henne så småningom.

    SvaraRadera
  4. Vi kom över havet har jag läst. En bra bok där jag fick veta en del som jag inte visste.

    SvaraRadera
  5. Jag har den andra boken av Otsuka, När kejsaren var gudomlig, oläst i hyllan. Har en oläst av Oates också och jag borde nog göra något åt dem båda två.

    SvaraRadera
  6. Oates gillar jag och samlar på mig böcker av :)

    SvaraRadera
  7. Joyce har jag läst Blonde utav men kanske blir det fler.

    SvaraRadera
  8. Har böcker av Otuska och Oaltes i min olästhylla.

    SvaraRadera
  9. Jag gillar också Otsuka. 'The Yellow Wallpaper' låter bekant, undrar om jag inte sett den på Storytel. Den vill jag gärna läsa.

    SvaraRadera
  10. jag har läst Vi kom över havet och Den gula tapeten, som är en väldigt stark bok. utav Oates har jag läs ett antal titlar och jag blir lite nyfiken på vilka utav hennes romaner du avskytt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den enda jag kommer på nu är hennes ungdomsbok "Två eller tre saker jag glömde berätta för dig". Det kan faktiskt hända att det är den enda nu när jag tänker efter.. Hon har ju skrivit en del så har lite svårt att minnas vilka jag läst och inte.

      Radera
  11. Stor i käften låter intressant!

    SvaraRadera
  12. Inte läst någon av dessa titlar. Inte helt säker på om jag läst något av Oates, kanske någon novell.

    SvaraRadera