fredag 15 januari 2021

Läsplaner för januari

 Jag har saknat att skriva lite mer detaljerat om min att läsa-hög under förra året. Det är ändå månadens höjdpunkt när jag får välja ut den och få berätta lite mer om varför den ska läsas. Jag gillar att gå tillbaka i mitt arkiv och se mina gamla inlägg och minnas hur det var när jag valde ut böckerna. Så därför tänkte jag börja dela med mig av mina läplaner igen. 



Här är min läshög för januari. Vi är visserligen halvvägs igenom månaden redan men vi låtsas som om jag inte har påbörjat den än. 

- The Shadow Rising av Robert Jordan är fjärde delen i serien Wheel of Time. Jag kom igång med den i igen i slutet av förra året, mycket tack vare två andra bookstagrammers som började läsa serien och som jag fick haka på. Tanken är att vi ska fortsätta med den fjärde delen nu. 

- Ormarna av Sadie Jones drog jag ur min tbr-bruk för januari. Det är en hyfsat ny bok, tror den kom ut förra året, som jag uppenbart är intresserad av eftersom jag införskaffat den. Den har översatts och getts ut av Sekwa förlag som ofta ger ut sådant som verkar bra, men jag har varit alltför dålig på att faktiskt få deras böcker lästa. 

- Station Elva av Emily St. John Mandel är precis översatt till svenska. Jag har länge velat läsa boken som alla hyllar och passade därför på att be om ett recensionsexemplar. Kan avslöja att den här boken faktiskt redan är läst och inte gjorde mig besviken. 

- A Long Way To a Small Angry Planet av Becky Chambers är en omtalat sci-fi som jag plockade på mig på ett besök på bibblan i höstas. Nu har den blivit reserverad av någon annan och jag har därmed januari på mig att läsa ut den. Det är alltid bra med sådana krav eftersom bibliotekslån har en tendens att bli liggande rätt länge hos mig. 

- Assassin's Apprentice av Robin Hobb läser jag tillsammans med ett helt gäng fantasynördar på Instagram. De flesta av oss har tidigare läst Mistborn-serien tillsammans och nu är det dags att ge sig på en ny hyllad fantasyserie. Är så taggad på den här läsningen. 

- The Rules of Magic av Alice Hoffman är den aktuella boken i min bokklubb. I skrivande stund ska vi ses imorgon och jag har lite mindre än halva boken kvar. Mina förväntningar var inte jättehöga men jag är än så länge positivt överraskad, mycket för att jag uppskattar den stämningen i boken. 


2 kommentarer:

  1. Station elva är jag jättenyfiken på! Men har skitsvårt att säga namnet på svenska :P Jag snubblar över bokstäverna för jag försöker rent automatiskt säga det engelska och när de är så lika blir det kortslutning i hjärnan tydligen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha kan relatera, jag tänker alltid på den med den engelska titeln nu när du får mig att tänka på det. Det känns mer rätt i munnen liksom.

      Radera